Monday 23 June 2008

rindu datang lagi..

kubah hijau tu terletaknya Makam Rasulullah S.A.W
masjid nabawi madinah

sebenarnya semalam aku plan nak naik kuda..sekali hujan lebat...so terpaksalah aku terperap kat rumah..line tenet pulak slow...dengan petir kilat semua cukup..so aku malaslah layan tenet..sebab sebelum ni dah 3 kali modem aku kena sambar petir utk tahun ni...ganas betul...bila tak tahu nak buat apa..aku suka buka album gambar..tengok pic lama lama.. smlm aku buka album ni...album ni masa aku kat madinah 4 tahun lepas...pemandangan gambar yg aku ambil ni..masjid nabawi dari jendela bilik aku..masa kat sana..aku sewa 1 bilik..apartment tu 2 bilik...apartment aku ni dengan masjid nabawi jarak dia dalam 300m..lama juga aku bawa diri duduk situ...bilik aku betul betul mengadap masjid nabawi ...arah depan ni..asal aku celik jer mata terus aku tengok masjid ni...katil aku tepi tingkap...sepanjang kat sana mmg aku habiskan masa duduk kat situ jer...petang petang pegi Raudhah..ziarah makam Rasulullah S.A.W...lepas subuh cari kebab dgn yougurt...penuh pak arab meniaga depan masjid tu.. area apartment aku pulak..lepas pukul 9 mlm sampai pukul 2 pagi org meniaga mcm pasar malam tu...tapi kebanyakan baju..kain..kalau rajin memang lepas isyaq jer aku nanti merayap...belinya tidak..saja tengok panorama kota madinah...masa nak balik malaysia baru aku sakan memborong...memang tenang sungguh time ni..aku pergi sana pun sebab tunaikan amanat arwah ma ...dari madinah aku ke saudi arabia..mekah..jeddah..riyad..

ni pulak pandangan sebelah kiri tingkap aku...perkuburan Baqi...area sinilah tempat tanah perkuburan kaum keluarga Nabi Muhammad S.A.W..para syuhada yg terkorban dalam perperangan Uhud..dan semua sahabat handai Rasulullah S.A.W..jarak dengan masjid Nabawi dalam 100 km jer..penuh burung merpati kat situ...kalau aku buka jendela ..kiri aku akan renung perkuburan Baqi..di tengah pula melihat Masjid Nabawi yg penuh dengam ketenangan... bila fikir balik..aku rasa..baik aku balik kampung tinggal kat sana dari bersusah payah nak migrate tempat org..ibarat camar pulang...

sepanjang aku kat sana..aku tak teringat langsung malaysia...padahal kat sana aku bukan buat kerja pun...pagi pegi sembahyang..balik cari makan..tghari aku akan habiskan masa sampai asar kat dlm tu...lepas asar jalan pegi Raudhah...Raudhah tak buka tiap tiap hari untuk kaum wanita...isnin..rabu..sabtu kut..lupa dah...aku rasa nak berjalan aku berjalan pegi bandar..jabal uhud( kat sini tempat makam saidina Hamzah yg hatinya dilapah oleh hindun semasa perang uhud...masa first time aku lawat makam ni..ada rombongan dari indon sedang berdoa..aku terdengar ustaz tu baca doa..tiba tiba..perasaan aku sayu ..airmata berlinang )....banyak lah kenangan kat kota madinah yang buat aku rindu nak kesana...

sorrylah aku malas nak scan gambar...tengok jer lah pic dari webcam ni...

2 comments:

Anonymous said...

waaa.. menariknya
harap sampai jugak kesana sebelum sampai ajal..

arriza said...

INsyaAllah Aalim...