Wednesday 11 June 2008

bintang kehidupan...



dulu aku selalu ikut arwah ma pergi tanjung rambutan...ma buat volunteer kat situ..masa tu aku kat MRSM ..bila cuti aku ikut..paling lama masa aku tunggu result SPM..boleh dikatakan sepanjang minggu aku join sekali..tu yg aku rasa nak sambung buat medic..kat Tanjung Rambutan ni..aku byk belajar tentang sakit jiwa..orang melihat gila tu sebagai penyakit jiwa..tapi ada dua penyakit yg hampir dengan penyakit jiwa..iaitu SKIZOFRENIA dan KEMURUNGAN..tak ada siapa dapat membaca apa yang bergolak dijiwa pensakit ini...5 tahun lepas aku ambil risiko untuk berdepan dengan seorang pesakit skizofrenia..dia seorang yang normal zahirnya...tetapi jiwanya sentiasa bergolak..aku dekati dia..akhirnya aku dapat jawapan ..masyarakat sekeliling boleh mengatakan dia tak senyuman apabila dia bertindak di luar kawalan...tetapi untuk memahami dia memang payah..sebab kita tidak berada di situasi dia..tetapi makin lama..doktor yang merawat dia bagitahu aku..orang seperti ini..kita hanya boleh membantu dengan menjadi pendengar yang setia..tetapi ada masa nya..apa yang dia cakap buat orang sekeliling bosan..kadang kadang mengarut dan tak masuk akal...memang susah untuk memahami...bukan setakat skizorfrenia...penyakit KEMURUNGAN turut menyelubungi dia..antara faktor yang menyumbang ke arah ini..adalah sejarah silam...tekanan sekeliling dan latar belakang keluarga..orang luar boleh bercakap apa sahaja mengenai mereka..tetapi untuk memahami mereka mmg susah...aku teringat tahun 2005..kat amnet ada satu forumer nama shikin dapat title skizofrenia..admin crayon bagi gelaran tu sebab suka sangat bukak thread mengarut...memang lawak time tu kalau baca thread yg dia buka..tapi yang best..thread yang dia buka sentiasa dapat sambutan...sampai ada yg sanggup bayar sebab suka layan thread dia..kalau tengah tension..layan amnet baca thread dia..mmg sakit perut gelak..enjoyed..banyak yang kutuk..tapi mmg menghiburkan..akhirnya sishikin ni dapatlah title skizofrenia...banyak banyak thread yg dia buka yang aku ingat sampai skrg..pasal kisah dia dgn suami orang..kena pr*j*k 2 hari sekali ..sebab laki orang tu migrain..kalau tak ..boleh membahayakan nyawa...ehhehe..aku rasa topic ni dekat sebulan dapat sambutan..ahhaha..cara dia jawab menghiburkan...itu skizofrenia alam cyber..ni di alam nyata...

kenapa tiba tiba aku citer bab ni yer...ntah..sebab smlm...aku pegang gelas..secara tak langsung gelas tu pecah...tangan aku mengigil..aku kena penyakit kemurungan ke ? ... ehehhee...pukul 2 pagi aku boleh meraung sorang sorang... aku tahu..aku mengalami situasi yang sukar...tapi aku sendiri bosan dengan diri aku..rasa kosong...

aku keliru sebenarnya..sedang aku berdiri ditengah..sebelah kiri aku datang seseorang yang aku rasa dia menikam aku dari belakang...walhal dia terlalu baik untuk aku...banyak bantuan ikhlas dia yang dia hulurkan untuk aku disaat aku terdesak...manakala di sebelah kanan aku...orang yang aku cukup jaga...tetapi tidak pernah memahami aku..akhirnya terkeluar juga benda yang tak sepatutnya aku buat..aku tak nak mengungkit..aku benci ungkit mengungkit semua ni..mcm dia cakap..bila ungkit jadi tak ikhlas...aku cuba ikhlaskan diri aku seadanya...tetapi semalam sebab aku rasa aku diketawakan oleh orang disebelah kiri aku...perasaan aku tercalar...dengan siapa aku perlu percaya bila terjadi situasi semalam...hari ni bila aku kenang balik apa yang berlaku semalam...waduh....sekali lagi..aku tak patut sebegitu...dia terlalu baik untuk aku...aku faham apa yang bermain difikiran dia...tapi bila diselubungi rasa tak puas hati tu..marah mengatasi segala...hilang kesabaran semua...kalau lah diwaktu ini dia ada didepan aku..ingin aku peluk cium mohon kemaafan itu...memang...dah terlalu banyak perkara yang buat dia sakit jiwa dengan aku...maaf..itu sahaja yang aku boleh katakan...walaupun kadang aku diselubungi rasa dipermainkan...

sebentar ni..aku berbual panjang dengan sahabat lama...sedikit sebanyak aku faham begini rupanya perit akibat rasa yang aku alami...benar kata dia...walaupun sekeliling kita ada semua..tetapi hakikatnya..bila jiwa terasa kosong..kita tidak dapat lari dari situasi itu....itu yang aku alami...

mlm ni aku kena packing beg..nak ke kuantan..khamis rehearsal..jumaat ni aku ada function dengan sheikh muzaffar...sabtu aku nak jalan jalan kat cherating...ahad aku balik KL ...

arriza : aku ingin menjadi sesuatu yang bisa kau rindu...moga bintang kehidupan aku kan cerah..menyinari hidupku...