Thursday 11 September 2008

kasih ibu...

dah 11 hari kita berpuasa...kejap jer masa berlalu...setiap kali puasa bila tengok serunding...sambal ikan bilis...acar....aku akan teringat zaman aku dirantau orang...itulah lah yg arwah ma kirim kan kat aku setiap tahun apabila puasa...aku akan makan dgn roti...nasi aku kurang minat...ahad baru ni kemas bilik baba...terasa sebak...aku jarang masuk bilik baba...ntah...terlalu byk untuk diingat...

ntah kenapa...setiap kali tengok iklan petronas...motor ni abah punya...air mata aku bagaikan dipanggil panggil untuk keluar...dalam iklan tu mengisahkan seorang bapa yg gigih jual cempedak untuk menabung buat anak dia bg membolehkan anak dia melanjutkan pelajaran...mesej yg disampaikan mmg tersentuh...

aku teringat ...ketika aku sekolah arwah ma bawa aku untuk buka acc remaja ASB...bila aku mula kerja arwah ma suruh aku tukar buku pelaburan ASB aku tu..aku pun ikut jerlah..gaji pertama hasil aku kerja...aku bagi arwah ma $100 masa tu...mmg sikit...tapi masa tu aku buat part time so gaji tak tetap...bila aku dpt keja tetap ...$500 sebulan aku hulurkan buat ma..bila lebih aku bagi lebih...itulah amalan aku smp hayat ma...tiba 2 hari selepas ma meninggal...waktu kami kemas almari dan document semua...aku terjumpa buku ASB aku...dari umur aku 18 smp ke hari ulang tahun kelahiran aku 15 june 2003...yg jugak merupakan tarikh pemergian ma...arwah ma masukkan semua duit yg aku bagi setiap bulan tanpa missed tu ke ASB aku...waktu menatap buku ASB tu...mmg tak terlintas difikiran aku...ma akan berbuat sedemikian untuk aku...aku tak pernah fikir buku ASB tu ma akan simpan....sbb aku hanya simpan buku bank yg senang keluar duit jer...ASB ni aku tak ambil port dulu...now...ASB ni lah yg aku jaga...dan sehingga kini..duit tu aku baru guna untuk ketanah suci beberapa tahun lepas...

sebab tu bila aku tengok iklan petronas tu..aku sebak...

arriza :kasih ibubapa membawa ke syurga...

No comments: