Thursday 31 July 2008

bloody minded...

baru ni aku bersembang dgn rakan gemini aku...dah lama kami tak berbual panjang..masing masing sibuk dgn keja..bila ada peluang berbual..maka mcm mcm perkara yg kami akan kongsi..semestinya rakan gemini aku ni lelaki..sbb aku tak boleh berbual lama dgn pompuan...ehhehe...

dipendekkan cerita...dalam kami berbual..rakan gemini aku keluar kan topik bagaimana hendak jadi pemaaf..kami bincang bagaimana dari pendendam tukar ke pemaaf..aku mmg bloody minded...tak boleh nak buat apa...aku cakap..setiap manusia tu ada keburukan dan kebaikan masing masing..untuk manusia berubah sikap buruk dia tu..dah tentu ambil masa...susah perubahan drastik ni..

kami bertukar pendapat..dia nyatakan kat aku..setiap perbuatan yg dilakukan seseorang untuk kita..di mana kita rasa sakit...sakit hati mungkin or whatever..kita redha..untuk mendendaminya...adakah mendatangkan kepuasan buat kita ? aku kata ya..dia kata ...ya ..tapi untuk tempoh sementara...jadi kita maafkan saja..redha dan mohon biar org tersebut mendapat balasan yg setimpalnya dari Allah... jika melibatkan maruah..wang ringgit..harta benda..jangan dihalalkan perbuatan tersebut...biar dituntut kemudian hari...untuk ini aku setuju dgn dia...

mmg fitrah manusia..mudah terluka bila kecewa...naluri tersentuh bila terguris...sakit di hati tidak dpt dilihat...sbb tu timbulnya perasaan dendam..dan untuk menjadi pemaaf..tak semua manusia mampu melakukannya...ntah...kenapa aku nak tulis di sini..padahal benda ni bukan ada kena mengena dgn aku pun...ehehhe..tapi aku suka dgn sifat keterbukaan rakan gemini aku ni..selalu topik perbincangan kami...kalau zaman aku study dulu masuk subject gelagat manusia...eehhehe

ntah...kadang kita rasa diri kita dah cukup bagus..setiap tindakan kita betul...tetapi sekeliling yg melihat dan menilai kita...hakikatnya hanya kita yg berhak menilai SIAPA AKU...

arriza : aku adalah aku...

No comments: