Wednesday 30 April 2008

meluahkan atau memberitahu ?


je ne sais pas, quand j'etais furieux, lunatique automatiquement je a speek pareil dans le francais. Mais qui comprennent que j'ai ecrit ? ahahahha...mengong..

mulalah aku nak cakap french kalau otak dah bengong...kang ada pulak yg sms aku.." u tulis in french saper yg nak baca n faham apa yg u tulis.." aku nanti jawab.." i tak suruh org baca pun..my blog..luahan i utk diri sendiri "..ehehhe sori lah org tu...

tapi tadi petang..terjadi satu peristiwa yg buat aku konpius kejap..aku keliru bila ada org cakap luahan lebih berbentuk peribadi tanpa melibatkan mana mana pihak..kalau nak meluahkan sesuatu yg kita tak puas hati..just tulis kat kertas then dah habis campak masuk tong sampah..Aku penah buat cara ni..masa aku sekolah menengah dulu..tapi tak berkesan langsung..tiada kepuasan..aku lebih senang kalau aku tak puas hati dgn seseorang..kalau org tersebut merupakan org yg paling hampir dlm hidup aku..aku akan meluahkan semuanya rasa ketidakpuasan hati aku kepada org tersebut.tapi kalau org luar..aku lebih selesa pendamkan sahaja dan terus memendam rasa...sehingga meletup...

sehingga sekarang aku masih memikirkan kata kata tersebut...contoh aku tak puas hati so aku luahkan di blog atau dithread yg berkaitan di forum..tetapi tadi aku diberitahu apa yg aku buat bukan luahan tapi memberitahu..tindakan tersebut menjurus kearah ingin menyampai kepada semua apa yg berlaku..

mcm di blog..aku selalu cakap disini merupakan tempat luahan dan keluhan aku buat diri sendiri..aku pun tak publish kat orang ramai..hanya kawan kawan terdekat sahaja yg tahu blog aku..tapi sebenarnya ini bukan luahan ..seperti yg dicakap ini memberitahu...lain org lain pandangan... :)

macam mana pun aku tetap nak meluahkan ...

aku pun perasan perangai buruk aku lately ni..

aku sensitif..bila sensitif aku mula emosional..bila emosional..aku mula tak sabar..bila tak sabar..mula nak marah...bila marah..mula lepas geram..nangis..then mulalah..kalau boleh bagi penampar...(sori yang..tindakan luar kawalan)

sebenarnya bukan aku tak cuba ubah..aku rasa dah byk perkara aku berubah..banyak perubahan dlm diri aku..tapi tu lah..tak lah drastik..benda ni semua ambil masa kan...cuma aku tetap be my self..aku berubah untuk sesuatu perkara yg relevan buat diri aku..

aku cuba belajar fahami keadaan sekeliling..apa jua yg berada disekeliling aku..TETAPI..kadang aku terkilan..kenapa susah sangat sekeliling aku nak belajar memahami aku ?

perkara simple yg kita anggap remeh : ucapkan sesuatu ..wish seseorg walaupun dgn sekadar hi...bye..cukup utk membuat kita menghargai seseorg..tetapi tidak bg org lain..itu semua perkara remeh..ada masa buat..tak der masa jgn paksa diri..aku selalu teringat arwah ma pesan.." mana tahu itu tindakan terakhir dari dia..dan kita akan menyesal seumur hidup " sbb tu aku terlalu menghargai didalam sesuatu perkara yg aku anggap serius..

susah sangat ke kita nak buat org tersenyum ? selalu yang terjadi..terlalu mudah untuk membuat org merana..sakit hati..makan hati mcm lagu aspalela tu..ehehehe..aku macam nak tulis..." susah sangat ke awak nak menggembirakan seseorang selagi hayat ada...tetapi kenapa terlalu mudah untuk menyakitinya "..ermm...hati bukan kristal..

arriza :tetapi tu ler...kita adalah kita..org tetap org...

melankolia tu lah arriza !

1 comment:

Anonymous said...

hehehe..
same goes to our nature..
kalau dulu, manusia yang belaja untuk survive di hutan..
tapi sekarang, hutan yang perlu survive di kalangan manusia :D