Wednesday 8 August 2007

tiba-tiba..

tiba tiba petang petang mcm ni aku rasa sayu semacam..masuk forum.. orang dah memperkatakan mengenai ramadhan yang bakal berkunjung tiba..tahun ni raya ke lima aku beraya tanpa sesiapa di sisi..tahun lepas hubby kerja time raya..tahun ni kalau ikut perancangan mungkin aku akan beraya diluar..

teringat peristiwa tahun lepas ...aku pernah coretkan di kool.. aku baca balik..sekarang aku dah hilang semua kawan kawan ketawa aku..entah kenapa setiap kali tengok iklan petronas.." jalan harus ke depan " aku teringat kat arwah damit..kami selau guna ungkapan tu di kool..setiap kali aku kata aku nak balik bye..bye..arwah akan pesan..ok wiet..life must go on..never die..bla bla..mcm mcm pesanan dia dan last..jalan harus ke depan.." aku..ajipp..beskut..dan beberapa forumer lain akan merapu pasal topik tu..tapi tu dulu..waktu malam masa ramadhan lepas berbuka puasa tahun lalu..aku..arwah dan ajipp akan merapu sampai ke pagi..sekarang tiada lagi..semuanya dah berlalu..serius..tiba tiba aku terlalu rindukan saat itu..aku masih teringat arwah berbual dgn aku di ym.." wiet..di cyber apa yg aku temui hanya kawan ketawa..tetapi bukan teman menangis"..kami akan berbual mengenai kehidupan..dan arwah org yg sentiasa respon terhadap quote quote aku di kool..di samping ajipp dan liana..kini..selepas permergian arwah..untuk menjejak kan kaki di sana bermesra seperti dahulu aku tidak mampu..terlalu byk kenangan..setiap kali jenguk kool..baca posting arwah..airmata pasti mengalir laju..aku rindukan saat itu damit..walaupun kita tidak saling mengenali di alam realiti..tetapi kehilanganmu masih aku terasa hingga saat ini..setiap kali menjejak kan kaki ke kuantan..memang aku hendak ke tanah perkuburan setali..tapi belum lagi pergi..aku dah rasa sesuatu yg tak mampu aku lakukan..amanlah engkau di sana khairul jamil yunos...

ini coretan aku di kool tahun lepas selepas raya..arwah baca..dia komen..sebab arwah pun beraya dirantau orang time tu..

27 ramadhan – saya betul betul sedih bila permintaan saya terhadap seorg kawan dikecewakan.Saya hanya minta dia “ tolong “ belikan sehelai tudung tetapi kawan saya bagi alasan dia tak sempat. Bukan saya minta dia bagi tetapi hanya minta tolong belikan.
Kalau dengan rakan yang lain lebih dari itu dia boleh lakukan tetapi dgn saya tidak. Malu saya dan rasa kecewa yang amat. Sedarlah saya …Dia tahu saya akan “ bercuti panjang “. Saya hanya inginkan satu kenangan dan tanda ingatan dari dia sempena syawal kali ini.
Tak semua orang mampu memenuhi permintaan kita walaupun orang itu tahu dengan memenuhi permintaan kecil tersebut dia bisa buat orang yg bersedih tersenyum..

29 -29 Ramadhan – 2 hari saya bersedih dgn peristiwa itu..campur dgn kesihatan dan jerebu yg masih menyakitkan hati..mengenang peristiwa semalam saya rasa selepas ini saya tak mampu nak berkata apa lagi dgn dia….saya pasrah..malu dan rasa rendah diri masih menghantui fikiran..

30 Ramadhan – setelah mengtahui esok raya, saya keluar berjalan di pasar juadah..saya borong bermacam jenis bunga api.Saya pesan kepada diri saya..hanya saya yg boleh buat diri sendiri gembira..Selepas beli bermcm jenis bunga api bercampur mercun , saya terus pandu menuju ke satu destinasi ..Di sana ramai kanak kanak malang yg senasib dgn saya tak punya siapa lebih memahami perasaan kita..Sampai di rumah anak yatim tersebut..saya lihat ramai yg telah pulang utk berhari raya tinggal mereka yg tidak mempunyai waris sahaja..Di situ saya kenal seseorang.. Tak punya siapa ..diri sebatang kara..Telah 5 tahun dia menjadi penghuni situ..tetapi saya baru mengenali dia 3 tahun ini..Selepas kami bermain bunga api ..mercun roket dan segala mcm mercun kami main..saya ambil kesempatan berbual dgn G. Saya tanya G..malam raya ni dia mesti sedih ingat org org tersayang yg dah pergi..tapi malam ni G boleh tersenyum lagi..sedangakan saya dah tak mampu nak bersura..setiap kali takbir bergema air mata pasti meluncur laju.. G jawab..” kak..tak der istilah raya utk org mcm saya ni kak..tapi mlm ni saya boleh tersenyum sebab akak sepatut nya datang esok tapi mlm ni akak dgn saya…” sayu mendengar kata kata G..sekurang kurangnya malam ni saya mampu buat seorg tersenyum..walaupun saya sendiri merintih..

Pulang dari sana..saya terus ke Jalan Tuanku Abdul Rahman..jam dah lewat pukul 11 lebih..Hujan renyai..saya berjalan seorg diri melihat panorama malam raya. Masih ramai warga kota yg tidak pulang berhari raya..Di suatu sudut ada ibu muda sibuk melelong kuih raya..di tepi dia bayi kecil dlm usia 3 bulan duduk di kereta sorong..Sepatutnya bayi tersebut nyenyak tidur di rumah dlm keadaan lewat malam begini bukan berada di situ dgn hiruk pikuk warga kota..Tapi ibu muda tersebut mungkin ada alasan yg tersendiri mengapa dia berbuat demikian..Tak semua orang bernasib baik dlm menjalani kehidupan..

Saya tertarik dgn handbag Gucci yg dilelong malam tu..Saya tanya berapa harga..abg tu kata RM 85 ..kalau saya berminat dia bagi RM 50..tiba tiba terpacul di mulut saya “ tak per lah..beli pun bukan nak pakai pegi mana “ Abg tu tanya saya tak balik kampung beraya ke..saya jawab ..saya tak der kampung ..kalau saya ada kampong saya tak merayap kat sini malam malam buta..Abg tu kata lagi mana tahu kampong baru ke..kg pandan ke..saya jawab lagi..saya tak der siapa..Abg tu kata..” ok lah dik..adik bayar harga modal jer RM 30 ..kejap lagi lepas pukul 12 abg nak balik kampung beraya..abg bagi adik harga murah..sekurang kurangnya adik pun boleh happy dpt beg baru raya ni “ Tersenyum saya dengar..orang yg baru pertama kali saya jumpa tetapi cuba utk membuat saya gembira di pagi syawal..

Pulang ke rumah dah lewat jam satu pagi..saya dapat call dari adik angkat saya di Jepun..dia beritahu dia telah belikan saya sehelai kimono raya ni..nanti dia kembali ke Malaysia 2 minggu selepas raya dia bagi..dia minta maaf tak sempat nak pos..Ya Allah dalam saya asyik teringat yg lain..tiba tiba masih ada insan lain yg ingat saya.. Saya bersembang dgn kawan di Iraq melalui ym..dia menceritakan bagaimana keadaan semakin genting di tempat dia..syawal kali ni dia rasa bagai mati hidup semula selepas dia di bebas kan selepas di culik oleh puak tertentu..Sedih mendengar rayuan dia minta saya keluarkan dia dari bumi Iraq..Sedangkan saya sendiri tak tahu nak buat apa..

Betapa saya terharu dalam saya mengharungi hidup tanpa org tersayang di sekeliling sedangkan masih ada insan lain yg menderita..Dalam kita kecewa dan bersedih mengenangkan seorg sahabat yg sanggup mengecewakan saya.masih ada insan lain yg cuba buat saya tersenyum..

TAK SEMESTINYA APA YANG KITA MAHU KITA BOLEH MILIKI TETAPI SEKURANG KURANGNYA BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG KITA ADA..

Jika hari ini kita menghampakan harapan orang tak mustahil kita akan mengalami seperti apa yg org itu alami..kerana perbuatan kita untuk hari ini adalah cermin kita di masa lampau…

~imawari~

1 comment:

Anonymous said...

nice story....