Friday 10 August 2007

semangat yang hilang..



semalam aku tidur lewat..hampir 1.30 pagi..hubby pulang dekat jam 12 malam..perut pedih yang amat..dia bawa balik 2 biji burger untuk kami makan..aku makan sekali ngap jer dah habis..macam orang kebulur..hubby tanya aku " mana burger ?" aku jawab " dah habis lah orang makan" , dia terkejut..dia baru gigit 2 suap..aku punya dah habis..ahahaha..tu lah siang pemalas nak keluar makan..sehari suntuk aku tak makan semalam..kesannya malam aku menggelupur pedih perut..


pagi tadi lepas solat subuh terus aku mandi..selalu aku tido dulu..tapi hari ni aku nak ke office awal..petang ni aku perlu ke kuantan..baru balik dah kena pergi balik..aku pulang pun semata mata teep..terkejut aku bila hubby cakap teep terbaring tak boleh bangun..selalu kalau balik kerja..teep akan berlari sambut kami..tak kiralah..baik aku atau pun hubby..dia pasti sambut..kadang kalau orang datang rumah teep ni ibarat penyambut tetamu..dia nanti ikut montot orang yg datang tu..manja jangan citer..hubby cakap petang isnin masa dia balik..dia tengok teep terbaring kat porch..dia saja nak menyakat..dia hon nya teep..tapi teep hanya mampu mengangkatkan muka sahaja..tak mampu bergerak..hubby jenguk tengok dia dah terbaraing ..2 belah kaki keras tak boleh bergerak..hubby call aku..aku terus check out hotel petang tu jugak..pulang ke KL..



teep..kalau jadi apa apa kat teep mama tak sanggup sayang..mama bela teep dari teep lahir..mama suapkan susu kat teep..adik beradik teep yang lain semua mati tinggal teep jer yg hidup..tu pun nyawa nyawa ikan..sebab tamme beranak tak cukup bulan...melihat keadaan teep sekarang..mama sedih..doc cakap..tulang teep patah 3 dibawah tengkuk berhampiran badan..seperti kena pukul..puas mama pikir saper yg buat teep sampai macam ni ? teep tak kacau orang..teep tak pernah pergi rumah orang..x-ray teep nampak kesan patah tu..kaki teep now tak boleh bergerak..doc kata teep mengalami masalah saraf..pagi tadi mama tengok teep keluar dari cage sambil terhesot hesot ..teep heret badan tu..meleleh airmta mama..bertapa semangatmu kuat untuk hidup sayang..mama takkan maafkan org yg buat teep sampai begitu..sepatutnya doc kena operation tapi sebab teep tengah mengandung..tak boleh nak operation sekarang..papa cakap tengok teep..teringat kat arwah mum n dad aku..sama situasi macam jaga time sakit..teep tak boleh bangun..so teep buang air semua di situ..sedih tengok teep dah tak macam dulu..ceria..melompat sana sini..yang paling mengharukan mama..mike setia di sisi tunggu teep..bila teep melepas..mike akan berlari kat mama meow meow..macam bagitahu teep nak something..ya Allah walaupun haiwan..tapi engkau anugerah rasa sayang yang tebal dikalangan mereka..ya Allah..kembalikan lah teep aku yang dulu..tapi aku redha jika sesuatu berlaku kepadanya..mama hanya mampu berusaha sayang untuk pulihkan teep..dah dua pakar mama bawa..ubat steroid tahan sakit teep dah beratus duit mama keluar..janji teep sembuh..she must be so weak and painful...


ni..sambil taip..aku layan lagu lagu yang ada dalam pc ni..sebelum ni aku hanya layan kat youtube kalau nak dengar lagu..sekarang dalam pc ni dah ada hampir 50 lagu..semua lagu kegemaran aku..tapi entah kenapa..sepanjang aku taip ni..mata aku kabur..aku tahan untuk tidak menitik..tapi aku gagal..memori duka..ke pintu kasihmu..nyanyian dalam sepi dan cinta pantai merdeka cukup buat aku menangis tersedu sedu..aku meratap depan pc ni..kenapa aku sedih macam ni sekali ? perasaan sayu aku dah rasa dalam dua tiga hari ni..tetapi pagi ni aku tak mampu nak sembunyikan rasa sayu yang teramat..bila timbul rasa begini aku akan teringat cerita cerita lama yang cukup membuai perasaan aku..


cinta pandai merdeka..mengimbau kenangan aku masa di asrama..cinta pertama aku..masa aku form 4..hari sabtu cuti sekolah kami dating kat pantai merdeka..kami satu kelas..habis jer prep..kami akan lawan chess..itu jer cara untuk berdua dengan dia..dia cakap dia salute kat aku..sebab susah nak jumpa perempuan terror main chess..yer lah tu..tapi masa aku kat kedah memang pun..budak perempuan sana alahai..orang jak main chess dorang ajak main dam..tapi peristiwa yang buat aku akan sayu teringat kat dia..waktu SPM..masa di dewan exam..dia duduk barisan tepi aku..nama dia mula dgn M aku pulak N...jadi jarak tak jauh memisahkan kami..waktu itu paper prinsip akaun..3 jam..dia bagi isyarat tanya aku macam mana..aku gelengkan kepala..bagi isyrat aku tak boleh buat..dia pandang kiri kanan..tengok line clear.. dia minta paper jawapan aku..aku takut..tapi nampak muka dia marah suruh cepat pas kan..aku pun pas jerlah..member depan belakang tepi aku terkejut tengok kami..masa tu kalau kantoi mau kena halau keluar dewan..tapi aku rasa dorang pun faham..tak berapa lama kemudian M pulangkan kertas jawapan aku beserta jawapan jawapan bagi soalan yang aku tak boleh jawab tu..selesai jer ..keluar dewan aku dapatkan dia..aku tanya " kenapa awak buat macam ni ?" dia jawab : " saya tak nak orang yang saya sayang tak lulus" ...M..entah kenapa sampai sekarang aku masih ingat dan terus ingat.. aku cuba untuk membuang rindu dan kenangan itu pergi jauh..tapi...

Kuukir namamu
Di awang Gunung Jerai
Disaksikan laut daun nyiur melambai
Jauh pandangan permai
Disitu tanjung dawai
terkenang peristiwa
Cinta kita terurai
Oh! indahnya... peristiwa...
Cinta kita di Pantai Merdeka...
Masih ingatkah oh kekasih
Biarpun kini kau di mana
Namun dengarlah lagu ini
Cinta kita di Pantai Merdeka

No comments: