Friday 17 August 2007

biar bulan bicara sendiri...




jumaat lepas aku dikejutkan dengan berita ayahanda ajipp telah kembali ke Rahmatullah..entah mengapa dapat jer sms dari liana waktu tu..aku tak mampu nak buat apa..aku cuma terbayang bagaimana ajipp menghadapi saat itu..tak lama kemudian scarl sms bagitahu perkara yg sama..aku senyap..sepi seketika..dgn ajipp pun aku diam..sebab aku tahu apa yg dia alami waktu itu..menjadi yatim piatu pada waktu waktu begini..adalah sesuatu yg sukar..orang akan berkata tabah..sabar..tapi sejauh mana kita boleh melakukan nya..kita yang menghadapi dan melaluinya..memang benar..usah diratapi kehilangan..tetapi kehilangan yg hilang dalam sekelip mata..jika hari ini kita bisa melihat seseorang..tetapi esok orang itu telah kaku dan hilang dalam sekelip mata..hari ini kita bisa bersuara dengannya..esok suara itu telah hilang.. org akan berkata..perkara yg terbaik ialah melupakan apa yg telah berlaku..tetapi kita yang merasa kehilangan ini akan terus dihantui kenangan bersamanya..itu tidak akan hilang..

seperti aku..kadang aku rasa bertapa ramainya manusia didunia ini..bertapa riuhnya dunia..tetapi sampai ke satu ketika..bertapa sunyi nya aku..bertapa kosongnya dunia aku..hari hari yang dilalui kadangkala suram..tak bermaya..sepi nya duniaku...

aku boleh duduk disuatu tempat dengan memerhatikan sekeliling berjam jam..aku akan renungkan apa yg ada disekeliling aku..aku akan terusik melihat sesuatu perkara yang menyentuh hati..itu lah aku...tapi aku tak boleh berdepan dgn ramai orang dalam satu situasi..aku akan rasa pening..berserabut minda melihat terlalu banyak gelagat untuk dipertontonkan..teringat masa belajar dulu..aku ambil subject "gelagat manusia"..ia sesuatu yang menarik untuk kita menilai orang..melalui percakapan..tulisan..perwatakan..memang benar kita tak boleh menilai buku melalui kulit..tetapi sekurang kurangnya sedikit sebanyak kita boleh membaca sinopsis yang ada di belakng buku tersebut !

begitu lah juga dgn manusia manusia di sekeliling kita..terlalu sukar untuk kita menemui yang akan betul betul dapat memahami apa yang kita hendak..apa yang kita rasa..kita yang menghadapinya..tidak semudah dengan mereka yang sekadar bersuara..

No comments: