Friday 18 September 2009

aku rindu...

sambungan 2 hari lepas...

tadi titik akhir untuk apa yg aku harapkan...walaupun hakikatnya smlm...aku sendiri sudah dapat menjangkakan ia sesuatu yg mustahil untuk berlaku...akhirnya aku bulatkan nekad..setelah dari pagi setiba di opis aku sudah rasa semacam...dicampurkan dengan staff dlm opis pakat pasang lagu raya...aku dah sayu...sebak...perasaan berbaur...akhirnya menjelang petang terlepas jugak apa yg aku cuba simpan....ada jugak yg kena hamuk dgn angin giler aku...mengapa dia mesti nak tengok aku sampai tahap ni baru nak buat ????...mengapa tak pernah belajar dari apa yg berlaku sebelum ni ???

ikutkan angin giler aku...ada yg sambut raya hempedu...tapi akal masih waras setelah mungkin aku diberi gula gula olehnya...umpama anak kecil...setelah puas menangis ..meraung...kemudian dijanjikan sesuatu...so diamlah seketika....tapi tidak setakat itu... aku sebenarnya tidak mahu rosakkan mood raya mereka...so aku tunggu selepas ini...berbaloi ke aku kongsi kesakitan ini...tu jer yg aku pikir...tak per..tengok mcm mana....kalau ada yg masih pacakkan ego setinggi klcc...aku minta maaf...sebab...apa yg aku boleh katakan lagi... hati telah letih...terlalu letih !

aku cuba untuk seceria yang mungkin raya kali ini.... petang tadi..aku cuba untuk hidupkan balik suasana raya dirumah peninggalan arwah ma ni...setelah sekian lama rumah ni mati bersama tuannya...raya tak pernah ceria selepas itu...beriya aku masuk stor cari stok langsir utk ditukar....seiingat aku...last aku tukar langsir umah ni tahun lepas...lepas tu aku mcm biar apa yg ada..tu lah...tadi menjengah distor...byk langsir baru yg masih elok..ada yg tk sempat guna...sebab arwah ma jahit sendiri semua langsir tu...tersusun rapi...sebut jer nak warna apa...buka almari baju baba...masih tergantung elok baju baju baba...ada 2..3 pasang baju baba yg aku simpan yg belum dibasuh ketika arwah sakit...sengaja aku biarkan bau itu....aku tarik nafas dalam dalam..aku hidu baju yg belum dibasuh tu...bau baba...

tapi untuk arwah ma...aku tak sempat simpan baju ma yg belum dibasuh...semua aku sempat basuh..manakala baju akhir ma pakai... abg aku cerdik sangat pergi tanam...mana sekolah dia belajar ntah...yg sempat aku simpan telekung ma yg pakai saat akhir...bau pun dah semakin hilang...yer lah dh 6 tahun..

arrggghhhh...aku tak suka perasaan ni...aku cuba buang rasa ni...tapi apakan daya...untuk tahun ni aku cuba untuk gagah diri ziarahi kubur...harap aku kuat...tahun lepas aku tak ziarah...aku duduk depan laptop layan game....aku teringat 2 tahun lepas..malam raya...aku ..arwah damit..ajipp...kami betiga pakat melayan perasaan dikool...masa tu lagu ebiet g.. aku mahu pulang iklan petronas tu lagu tema raya...lagu tu cukup untuk buat kami ketawa ..kami menangis...dan dikala kami pakat bersedih..ada jer antara 2 org ni yg nanti ceriakan susasana tersebut...kalau aku masuk jengah balik thread lama tu..mahu aku meraung...sebab hanya yg memahami jer faham perasaan ketika itu...aku rindu.....ermmm...aku teringat kata arwah di saat akhir ber ym dgn aku time tu...

tak perlah...semua dah berlalu ditelan kenangan...dan tu semua buat aku matang dlm kehidupan....

dipenghujung ramadhan ni...dikala kereta menyusur dijalan penuh sesak...buat semua yg pulang berhari raya...selamat memandu...peluk cium buat ayah bonda dikampung...hargai lah mereka semasa hayat...jangan jadi mcm aku...dah tak der baru nak menyesal...masa ada..bergaduh lah...merajuk lah...


arriza: andai dapat kuputar kitaran jarum jam...

No comments: