Monday 14 May 2007

selamat hari lahir ma..

13 may..tahun ni jatuh hari ibu..dan 13 may juga merupakan hari lahir arwah ibuku..setiap kali hari ibu pasti buat hatiku tersentuh mengenang arwah ibu..dan 4 tahun ma pergi tinggalkan kami..masih terbayang hari lahir ma pada 13 may 2003..abang bergurau belikan ma cake harilahir yang ada gambar ultraman..aku pulang dari pejabat tengok cake dah tersedia di atas meja..siap ada patung cartoon cartoon lagi..aku ketawa..ma turut tersenyum..aku marah abang tanya kenapa beli cake macam tu kat ma..abang jawab..tak per lah..saja nak sakat ma..nak tengok ma tersenyum..selalu ma naik angin kalau ada perkara yang tak memuaskan hati dia..tapi hari tu ma hanya banyak berdiam jer dan sesekali tersenyum..mungkin kesan chemo yang buat ma betul betul lemah..4 kali ma buat chemo selepas selesai operation cancer pangkal rahim..habis gugur rambut ma yang ikal tu..kulit ma terbakar..berat ma dari 76 kg turun ke 46 kg..ma tinggi ..bila kurus macam tu..keadaan ma amat menyedihkan..sebulan selepas hari lahir ibu..ibu telah dijemput mengadap Ilahi....

6 bulan ma menderita sakit..PPUM jadi rumah pertama ma waktu itu..masa berat badan ma turun hingga ke 46 kg..habis baju baju aku ma pakai..ma selalu paling tak suka pakai baju orang walaupun baju anak sendiri..tetapi dalam tempoh itu..baju aku jadi pilihan ma..aku hanya boleh berkongsi kasut dan handbag jer dgn ma time ma sihat..

masih teringat ceita ma..bagaimana ma sambut harilahir pada 13 may 1969..ketika itu ma sedang mengandung abg ayyie 6 bulan..terjadi rusuhan kaum..dad ketika itu berada di Federal hotel..tersngkut tak boleh pulang..habis cake harilahir ma hancur kena langgar dek orang ramai..ma cerita kwsn rumah kita berada dalam keadaan perintah berkurung..tiba tiba dalam waktu ma menunggu dad pulang..muncul seorang kanak kanak cina berumur 5 tahun minta pertolongan ma..katanya budak tersebut lari ikut longkang sehingga muncul dilongkang rumah kita..ma pun masih mentah time tu..kena kawin muda dgn duda anak satu ! tak tahu apa nasib kanak kanak tu..



baju raulph lauren aku masa berusia 6 tahun ..masih elok..


winter coat masa aku 5..6 tahun ..kelihatan baru lagi..

baru baru ni aku pulang kat rumah ma..terjumpa beberapa helai pakaian aku semasa zaman kanak-kanak..masih tersusun rapi..ma simpan bungkus di dlm plastik di almari ma..tersentuh aku..memang arwah ma seorang yang sangat cermat..disebabkan keinginan ma nak timang anak perempuan dimakbulkan..macam macam fesyen baju aku..tersentuh aku melihat..seawal usia yang masih mentah ma dah belikan aku raulph lauren..marks n spencer..dan pelbagai jenama lain..memang arwah ma seorang yg pentingkan kualiti..selau ma bising kalau aku beli barang tak der jenama..alasan ma mudah.." alah membeli menang memakai..(walaupun bahasa melayu ma hancur..)
sampai ke akhir hayat ma tak pernah kedekut untuk shopping sakan..jam yg ma beli 6 bulan sebelum meninggal tu aku guna sampai kini..

sijil kerakyatan ma masa ma baru sampai ke malaysia..dulu dulu punya sijil ..dari mesir sampailah ke malaysia..ma berhijrah..tabah ma menempuh hidup sebatang kara di bumi asing dgn berbekal cinta isteri buat suami..

piano hadiah dari ma masa harilahir aku yang ke 9..masih elok dirumah ma..ni lah sentimental value yg paling bermakna yg aku terima..

buat ma..amanlah engkau disana..disisi ALLAH yng esa..
AL-FATIHAH..buat bonda Maryam..
selamat hari lahir yg ke 52 ..ma meninggal masa umur 48 tahun..
belum puas aku rasa kasih sayang seorang ibu..terkadang jauh disudut hati..cemburu melihat mereka yg punya ibu..tapi aku redha..Allah lebih menyayangi..walaupun aku rasa kehilangan yang teramat sangat..hanya tinggal kenangan untuk diingat..dan pemergian ibu hadiah yang paling hebat..MAHA HEBAT yg aku terima sempena harilahir aku..

No comments: