Tuesday 29 May 2007

dunia..

smlm dpt sms dari maxis " malu untuk ucapkan saya sayang ayah "...bla bla..

tiba tiba aku teringat arwah babah..26 may babah meninggalkan kami..sabtu baru ni 26 may..seumur hidup aku tak pernah aku ucapkan i love u ba..babah serius dgn aku..antara aku dgn babah bagaikan ada jurang pemisah..tapi di saat saat akhir babah..aku habiskan masa untuk jaga babah yg sakit kanser hati..seminggu babah menderita teruk sebelum menghembuskan nafas yg terakhir..dalam masa seminggu jangkitan kuman merebak ke otak membuat babah tak ubah seperti baby. aku sebagai anak perempuan dan berhampiran dgn org tua aku masa tu..tanggungjawab untuk menjaga babah di letakkan ke bahu aku..bukan lah aku berkira..tetapi bila kenangkan kembali..aku betul betul terasa dgn apa yg diperlakukan oleh abg abg aku kepada aku..tak sampai 2 hari pemergian babah..kedua dua abg aku dah sibuk bincangkan hal harta peninggalan arwah..masa tu semuanya pandai bercakap bab hukum agama..keluarlah bab faraid..bila sebut bab faraid..aku tahulah sebagai satu satunya anak perempuan apalah hak aku..tetapi bila bab nak menjaga org tua semasa hayat tak nak pulak di faraidkan..sedikit pun tak ada perasaan tamak atau dengki di hati..tetapi aku sedih kerana apabila kedua orang tua aku meninggal..harta yg jadi rebutan..kami adik beradik terpisah..dan terbaru ni..hal ni disebut kembali kerana masih tiada penyelesaian terhadap beberapa perkara yg tak dpt diselesaikan..

aku pasti kedua orang tua aku di sana sedih melihat kami adik beradik..masalah menjadi bertambah kacau apabila melibatkan campur tangan luar..bagi aku harta dunia tidak kemana..

baru baru ni..ada seorang kanak kanak dalam lingkungan 10 tahun jual cake kat area rumah aku..aku tanya dia ..

aku : cake ni buat sendiri ke dik ?

adik : tak kak..mak ambil kat kilang..

aku : kenapa mak tak jual..adik yg jual ?

adik : mak jual kuih kat depan rumah..ayah dah meninggal..saya tolong mak..

aku : bagus..adik berapa beradik ?

adik : saya sulung ada 4 adik..mak kata kalau tak tolong dia..siapa lagi nak tolong..

aku : sehari boleh laku berapa cake adik ni ?

adik : mak beli kat kilang RM 2.50..saya jual RM 5..sehari laku dlm 20 biji..sekejap je kak..kat area sini jer..bolehlah kak..kita orang miskin..tak buat mcm ni..tak de siapa nak bagi duit..(jujur dia bagitahu..tapi percakapan dia betul betul matang tak setimpal dgn usia 10 tahun)..

aku : dah berapa lama ayah meinggal ?

adik : baru 2 tahun..sebelum ni pun susah ..tak mcm akak..ada rumah besar ada kereta..

aku duduk sebelah dia..Aku peluk bahu dia..aku cakap

"adik..sekurang kurangnya adik masih punya emak..tiap tiap hari adik bangun pagi..adik buka mata..adik boleh panggil emak..macam kakak..kakak ada rumah..ada kereta semua..tapi kakak tak ada siapa nak panggil..kakak tak boleh panggil emak..kakak tak boleh panggil ayah..kakak tak ada adik-adik macam adik..adik kaya dengan kasih sayang mak dan adik adik..tapi kakak tak dapat tu semua sekarang..adik tolong mak jual cake sekarang..mak adik bangga dgn adik sekarang..kakak tak dapat buat macam tu semua kat arwah makbapa kakak.. adik patut bangga jadi adik..walaupun kita tak ada bapa..tapi adik dah ganti bapa..dan adik masih ada emak yg bangga dpt anak mcm adik..
satu jer akak pesan jgn citer kat org adik beli cake tu RM2.50 jual RM 5.." (sempat aku bagi tips..ehehehe)

adik tu tengok jer aku..tu lah kadang sesuatu perkara yg berlaku dlm kehidupan sehari hari kita terselit satu kisah untuk direnung..

AL-FATIHAH buat kedua orang tua ku..

No comments: