Friday 30 January 2009

usahawan muda...

baru ni ketika sedang enak menikmati steak di stable...aku didatangi seorg remaja lelaki dlm lingkungan 14-15tahun...bersongkok memakai tshirt tertera logo sebuah maahad tahfiz...di blkg tshirt tulis "program usahawan muda"...dia menghulur pada aku buku agama bersama minyak angin...

dia : derma untuk bina madrasah anak yatim kak..

aku : adik anak yatim ?

dia : tak...saya usahawan muda...

aku : usahawan muda ?...habis bina umah anak yatim ni untuk saper ?

dia : ustaz suruh...

aku : adik dari mana ?

dia : baling kedah...

aku : dah berapa lama kat sini ? mcm mana boleh jadi usahawan muda pulak ?

dia : dah seminggu...ustaz suruh dtg sini untuk program usahawan muda...jual buku dgn minyak angin..hasil jualan nk bina umah anak yatim...

aku : makbapa tahu ke datang sini kena jual buku dgn minyak angin ni ?

dia : depa tahu saya ikut program usahawan muda..kena buat praktikal datang KL..

aku : berapa org anak yatim kat sekolah skrg ?

dia : setakat ni belum ada lagi...bila dh buat sekolah anak yatim baru ada...

aku pandang lama muka dia...dia sendiri keliru dgn apa yg dia lakukan..agaknya makbapa kat kampung bayangkan macam mana lah anak dia tengah berseronok menjalani program usahawan muda...

tapi mmg aku cukup sakit hati bila kenang perangai ustaz yg menggunakan kudrat remaja untuk benda mcm ni...anak ni sepatutnya masa sedang menikmati zaman remaja dia...bukan untuk jual benda benda ni semua...

keesokan harinya ..masa aku sedang cari parking kat giant...kanak kanak dalam lingkuan 7..8 tahun..berpakaian lebih kurang sama...kali ni memegang krimis minda dgn minyak angin...mengeluarkan kata kata yg sama..." kak..derma untuk rumah anak yatim kak.." terlalu kecil ! bukan masa dia untuk melakukan tugas sedemikian...dalam hati aku kata...mak bapa budak ni tak der otak ke..atau ada sindeket utk program ni ???...kesian tengok anak anak yg seusia tu kena menjaja...boleh ke kita berurus niaga dgn kanak kanak yg belum cukup umur ? mana pegi otak manusia yg kononnya bergelar ustaz...dikerahnya kudrat sicilik untuk benda macam ni...dia senang lenang kaut keuntungan...teringat suatu ketika dulu...yg 6 student meninggal selepas dtg KL kutip derma...menyedihkan...tenaga dikerah...kepulangan disambut dgn kematian...

arriza : lu pikirlah sendiri...

No comments: