Tuesday 26 June 2007

DEMI MASA



Demi masa sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan yang beriman dan beramal sholeh
Demi masa sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan nasehat kepada kebenaran dan kesabaran


masa aku umur 7 tahun..abg aku hadiahkan seutas jam tangan gambar minnie mouse..tangan kanan minnie jarum jam..tangan kiri minnie jarum minit..warna merah..aku tanya abg aku
" kenapa abg yie bagi E jam ni ? "
dia jawab " jam ni tandanya masa..bila E pakai..E akan ingat masa tu penting.." itulah jawapan skema abg aku untuk budak umur tujuh tahun time tu..tapi aku sayang jam tu..aku pakai sampai umur 9 tahun..lepas tu tangan minnie tu dah terkeluar..aku tak pakai jam selepas tu..

bila aku masuk MRSM..aku rapat dgn satu abg ni..dia tua 3 tahun dari aku..aku form one dia form 4..dia anggap aku mcm adik ..kadang kadang macam makwe pun yer..aku manja dgn dia..apa apa aku cari dia minta tolong..satu hari dia tanya aku
" riz..kenapa riz tak pakai jam ? "
aku jawab " entah..rimas..dulu pakai masa kecil tapi lepas tu tak der org nak bagi dah..tu yg tak pakai.." poyo jer jwpn aku..
tak lama lepas tu dalam seminggu lebih dia bagi hadiah kat aku..aku buka tengok jam jenama citizen harga dlm RM 100 lebih kut..aku terkejut..aku tanya kenapa dia hadiahkan aku jam tu..
dia jawab " kan riz tunggu org nak bagi baru nak pakai jam kan..abg rasa ..hadiah jam dari seseorg tu penuh makna kan ?? so..( dia tarik hidung aku time tu )aku pakai jam tu sampai form 3..masa aku dapat tahu dia bercinta dgn satu senior tu.. aku simpam jam tu dlm kotak..aku tak pakai dah..aku ambil keputusan jauhkan diri dari dia..sebab aku dah separuh nyawa sayang kat dia..walaupun org kata puppy love lah..

masa aku form 3..aku balik KL sekejap..sambung study kat KL untuk beberapa bulan atas faktor faktor tertentu..walaupun jiwa aku memberontak..masa bulan ogos..arwah ma bawa aku pegi singapore..dia belikan aku jam..
dia kata " ma nak hadiahkan E jam..tak lama lagi E nak exam..moga exam nanti E boleh jawab ..tengok jam ingat ma" hasilnya aku dapat result yg oklah..boleh tahan..aku pakai jam yg ma kasi sampai umur aku 20 tahun..aku sentiasa rasa dekat dgn ma bila aku pakai jam tu..

selepas aku kahwin ..hubby hadiah kan aku jam..dia beli sepasang jam tu..satu untuk dia..satu untuk aku..aku gilir gilir pakai dgn jam arwah ma kasi..tapi beberapa bulan selepas aku kahwin jam arwah ma jatuh tercicir kat mana aku tak perasan..yg aku sedar..tiba tiba tak der kat tangan..aku dpat raskan jam ma merajuk dgn aku sebab aku tak pakai dia macam biasa..aku gilir gilir dgn jam hubby kasi..frust aku..aku menangis masa jam tu hilang..sampai ma kata " tak perlah E..kan dah ada yg satu lagi " aku jawab tak sama..sebab jam ma banyak kenangan..dari aku sekolah sampai aku dating sehingga aku kahwin..

masa hubby hadiahkan jam kat aku..dia siap tulis kat kad " bagaimana jarum jam tu berjalan tanpa henti..begitulah aku..takkan henti menyayangimu..."

terharu aku baca..sehinggalah tahun lepas..jarum jam tu dah mula mengong..orang dah pukul 8..dia baru pukul 6..aku cakap kat hubby agaknya dia pun dah macam jarum jam tu kut..ehehhe..dia peluk peluknya aku..dia kata " mulutt...." ehehehe

dan aku terus menunggu dia belikan jam yg baru kat aku..sampai aku terpaksa turun padang beli sendiri..sebab dia kata ..nantilah..nantilah..sampai aku jemu menanti..

baru baru ni..ada org tanya aku..aku nak hadiah apa besday ni..aku jawab " nak jam " dan sabtu hari tu..dia hadiah kan aku jam siap alarm..gambar cartoon lagi... cute sangat jam tu..aku suka..walaupun harga dia tak sampai RM 20..sebab aku tahu ..dia bersusah payah nak mendapatkannya..dia siap simpan duit..aku betul betul terharu..MIR..MIR buat kak E sedih..

dan kini..aku masih menanti ..siapakah yang akan bagi aku jam lagi....sebab bagi aku..jam sesuatu yang amat berharga..begitu bermakna pergertiannya bagi org yg menerima dan memberi..

dan..ada masa ia berlalu begitu pantas..ada masa ia berlalu begitu lambat..ada masa kita tak sedar apa yg terjadi pada setiap detik saat yg berlalu..

No comments: