Monday 18 April 2011

kota singa...

pejam celik dah hampir 4 bulan aku dok berulang alik KL-singapore...Tapi rasanya untuk tempoh 4 bulan ni...masa aku banyak dihabiskan di kota singa ni...aku pun tak pasti berapa lama aku bakal menetap di sini...Yang pasti tahun depan aku punya destinasi baru...

sepanjang aku disini...dah separuh jalan-jalan di singapore aku mahir...cewahh...apa taknya...dah tak ada keja...aku ambil MRT berjalan pusing singapore...cari tempat makan sedap...tempat shopping best....sebelum ni kalau datang setakat pergi ke destinasi yang hendak dituju...tapi sekarang siap boleh merewang buang masa lagi...


ni lah kediaman aku di kota singa...tak jauh dari Orchard...kalau aku nak shopping jalan kaki je ke mana mana shopping complex are Orchard...Hard Rock Cafe pun dekat dengan apartment aku...tapi honestly aku belum lagi lepak kat HRC ni sehingga kini...sebab tak der kawan nak temankan lepak...ehehhee..apa yang aku suka kat area apartment aku ni...suasana dia yang sangat tenang....kalau aku berjalan petang-petang pun terasa angin sempoi-sempoi bahasa....

masa mula aku sampai sini..aku meninjau dari satu shopping complex ke satu shopping complex...aku terkejut pun yer...bila jumpa perfume yang selalu aku beli kat klcc atau sogo harga RM200...RM300...tiba kat sini aku boleh dapatkan brand yang sama dengan harga SD40 atau SD50 sahaja..kalau nasib baik tengah sales SD20-SD30 sahaja...tu baru bab perfume...belum lagi produk muka yang selalu aku dok perabis sampai beratus-ratus kat KL tapi kat sini tak sampai SD50...serius aku terkejut...sebab ni kira pengalaman pertama aku duduk lama-lama kat sini dan dapat meninjau dengan lebih teliti bab shopping-shopping ni...

bayangkan mark & spencer tu selalu sangat sales...sampai aku dah tak boleh telan biskut dia...apa tidaknya...3 biskut baru SD5...dah dekat 2 bulan melantak biskut mark & spencer baru-baru ni baru aku terpikir...erkk biskut dia halal tak ? huhuhu...

bab makan kat sini memang tak ada masalah...cuma nak lihat logo halal tu susah sikit...tapi ada setengah shopping complex asingkan kawasan foodcourt yang halal and non halal...ada satu pagi tu...aku teringin nak makan roti canai...so aku naiklah MRT menuju ke little india...aku jalan area selegie road...jumpa satu kedai india...aku orderlah roti canai...dia bagitaw roti paratha bukan roti canai...ok lah...paratha pun paratha lah...janji aku dapat makan roti canai yang dah lama aku tak makan...tengah-tengah suap dua mulut....tiba-tiba tuan punya restaurant sembahyang...aku pandang depan...nampak dewa dan dewi dia dok jeling je kat aku...bau setanggi menusuk hidung....potong stim aku nak makan roti canai...bayar terus aku keluar kedai...aku jalan beberapa langkah...nampak restaurant zulaikha...aku pun masuk order roti canai dan teh tarik...adik yang layan tu siap tanya ...akak orang malaysia yer...aku tanya dia macamana boleh tahu...dia pun cakaplah...orang singapore tak panggil roti canai...orang malaysia je sebut roti canai....orang sini panggil roti paratha...ooooo patutlah kat kedai tadi aci tu mention paratha....baru ku tahu....

adik tu peramah...mungkin sebab kedai dia tak ramai pelanggan...jadi dia boleh layan dan bersembang panjang dengan aku...aku pun tanya kat dia pasal susah nak jumpa logo halal ni dalam bab makan kat sini...dia pun cerita..sememangnya orang sini tak prihatin bab tu...sad but true...asal no pork no lard...makan jer...tapi kira sekarang kita boleh nilai sendiri berbanding dulu...cuma yang menjadi kemusykilan walaupun non muslim kata makanan dorang tu halal...tapi kebanyakan pembekal makanan tak pasti datang dari mana...tu yang susah...jadi kalau nak menikmati makanan tanpa was was...carilah tempat seperti di area Arab Street...Bugis...sebab tu majoriti orang islam meniaga...

lepas makan roti canai...aku merayap lagi sampai ke petang...tiba terasa lapar...aku masuk restaurant nurhawa...tengok gambar menu ketam bercili dia terliur aku...ingat nak order lah...sekali tengok harga...sekor SD32...terus aku tutup minta nasi goreng jer lah...masa ni aku terbayang ketam telur masin kat restaurant cheng ho milik amy search tu sepinggan baru RM30...huhuhuhu...aku pandang nama kedai...nurhawa...aku tengok tukang masak...apek pakai singlet pagoda dgn seluar pendek...pekerja semua cina...adeeiii...dah lapar...Bismillah tawakal je lah....pandang kiri kanan ramai melayu makan...

tu belum masuk lagi kejutan bila melepak tengok remaja lelaki melayu yang bertatto penuh badan...baru 4 bulan....ehehehhe...ada lagi 8 bulan....apa-apa pun aku memang seronok dok sini...alih angin...walaupun negara dia kecil...tapi cukup untuk buat aku tenang seketika...

arriza : walau dimana aku berada...aku bukan anak melayu...ehhehhee

2 comments:

Unknown said...

ha PB kat mana pun kita yang penting jati diri.... nak jadi mat salleh ke, arab ke, mongolian ke kita tahu kehendak diri dan matlamat hidup...
enjoy life while u still can

Unknown said...

sad but true..tapi moga msia tak jadi macam sana. halal asal tak ada pork or lard.

amik ler gambar kota jakarta lagi