Thursday 19 July 2007

sendiri ..

Semlam aku berbual panjang dgn seseorang..mula sekadar bertanya khabar..dan lama maka terkeluarlah segala rasa ketidakpuasan hati masing masing terhadap sesebuah perhubungan..tak kiralah perhubungan antarabangsa ke atau pun perhubungan sejagat..(hanya orang yg memandang langit jer yang paham ayat ni..ahahhaa)..kami bercakap mengenai perhubungan dalam persahabatan..kekasih..dan kawan sekeliling..aku tak sangka dia sekepala dgn aku dalam hal ni..

masing masing ada hak untuk memperkatakan sesuatu..tetapi jangan sesekali kita menafikan hak orang dengan menghasut atau pun menunjuk " power" yang ada pada lembu lembu yang boleh dicucuk hidung untuk mengikut rentak ketua yang ada..itu yang aku tak faham..kebanyakan yang ada sekarang..tak kiralah OTAI ke..ORANG TUA ke..bagi aku perangai yang ada melingkari sekeliling aku tak ubah seperti israel yang menghasut negara lain untuk menghentam palestin..

contoh terdekat yang ada sekarang..aku sendiri..aku tak boleh masuk bila orang berbual topik membuanglah..korek taik hidunglah..hingus meleleh mcm cendollah..kentutlah..bagi aku ni semua sesuatu yang agak kurang sopan untuk diperkatakan apatah lagi ianya dibincangkan secara terbuka..konon orang malaysia penuh dengan budi bahasa..sedangkan perkara ni melampaui norma norma kehidupan...(norma tu apa benda yer..ahaha) ..bagi aku ia sesuatu yg kurang manis..walaupun secara bergurau..mungkin orang lain boleh terima..tetapi tidak bagi aku..aku penah cuba untuk membiasakan diri bila berdepan dgn situasi mcm ni..tetapi aku tak boleh ikut rentak orang..biarlah..

ada perkara yg mungkin kita boleh kongsi..dan ada perkara yang mungkin tidak..aku lebih rela untuk tidak berkongsi kalau ia hanya menyakitkan hati..hari ini kita bisa berkata dengan seseorang.." bagi i..u lah sahabat dunia akhirat..i terharu dgn apa yg u buat bla bla.." belum kiamat..ungkapan tu sekadar ungkapan yg pernah dilafazkan oleh bibir yg sememangnya nampak manis...hipokritkan..hanya suatu ketika kita tak bisa berkongsi sesuatu yg terlalu peribadi kita diBANNED terus..

adakalanya aku rasa..dalam menempuh kehidupan seharian..bersendiri itu lebih baik dari berdepan dgn manusia yang hanya penuh dgn gelak ketawa..mungkin masing masing cuba menggembirakan hati masing masing dgn cara yg tersendiri..maka dgn itu lahirlah pelbagai bentuk sifat manusia..cool mcm air..kepala angin..curry berapi..tanah ni jadi tempat untuk dipijak jer..yg konon bagus ..terasa diri sempurna..walaupun apa yg disampaikan hanya seketul cekodok basi pun..org akan sanjung..puji melambung..sebabnya..yang lain tu dah kena "mandram" kut..ahhahaha..

*sendiri itu indah..mati kita turut bersendirian..teman hanya mengiring dengan doa..amalan jadi ikutan..

11 comments:

just me said...

hmmm...your entry meaningful sangat lam idup scarl skang...sebijik mcm aper yang scarl tgh lalui...kecewa dengan sesetgh individu...hmm mmg kdg kala sendirian aderla lebih baek...

arriza said...

scarl..hanya yg melaluinya yg akan mengertikan..

Ajipp said...

Setuju..

just me said...

wiet..ramai sebenarnyer yang tak perasan..sometimes aper yang derang tulis tuh sebenarnyer memalukan diri sndri..tapi derang ok je..kite yang baca neh malu lebih lagik..they disgrace themselves..hmm..tak sedar ke aper ekkk...

Anonymous said...

tak sangka ramai yg makan hati rupanya..tu lah bila masing masing terasa diri bagus...

Ajipp said...

anonymous ni cam kenal aje.. mesti dia salah sorang yg perasan diri bagus ni ekekekke... dasar lempar batu sembunyi tangan... berlagak ala2 alim... tapi kipas montot kuat woo.. kuii kuii kuii..ntah2 siap j*lat sekali.. dah la pengecut bersembunyi di sebalik 'tanpa nama'...

pegi jahanam le orang yang macam gini.. jangan harap gua nak layan kehh kehh kehh...

Ajipp said...

kak wiet sorry mencemar blog kak wiet yg bersih ni sekejap ye..

susah la langau pengecut bersepah2...
ade insect killer??
heheheh..

just me said...

ekekekeke..nak komen..tapi pengecut giler..wakakaka..apo punye olang...

biau..biau...kite kan tau sapo orang nyer..ekekeke

arriza said...

ajipp..
tak per nak mencemar pun..kita berada di negara demokrasi..bebas meluahkan ketidaklpuasan hati..kak wiet tulis berdasarkan apa yg kak wiet alami..tak bertujuan nak sindir atau tuju kepada sesipa..cuma luahan hati buat diri sendiri..tapi tu lah..nama pun manusia..ari ni sedara..esok macam cilabai..

scarl..adatlah..ada org nak bersuara tapi hanya didalam kelambu..so ibarat "merendek" bagaikan nyamuk mengigit montot..ehhehehe

ananymous..org yg perasan bagus..umpama org bodoh yg tak tahu diri tu bodoh..

Ajipp said...

anonymous..org yg perasan bagus..umpama org bodoh yg tak tahu diri tu bodoh.. <--- si pengecut tu la.. tinggal komen tanpa nama ekekek..

just me said...

wiet...dok lam kelambu tuh tak pe lagi...luas...neh lam ken depa jer..ekeke..tang bg pendapat nyuruk je..tang nak memalukan diri dan org len leh lak kua telanjang...kuikuikui..

memang BODO....ekekekeke