Friday, 25 September 2009

kekekeke...






semalam kuar gi cuci mata...aku pergi wangsa walk...tak best sangat..bosan kt wangsa walk..sbb byk kedai tk buka lagi...aku masuk carrefour...masa kat carrefour...lalu kat gerai gerai tu...aku nampak gerai jual anak patung...comel comel doll kat situ..aku leka tengok apek tu dok promote...pretty doll ni boleh bercakap...apek ni beriya dok bersoal jawab dgn doll ni...aku pun testlah...aku tanya kat dia...do u want to be my fren...sekal dia jawab...ok...i am happy we will be the best frens..wah...syok pulak...aku test lagi tanya mcm mcm...dia jawab best jer...so...aku pun berminatlah nk beli...sbb mmg kt umah byk koleksi anak patung aku..dari kecil aku simpan...tanya harga..apek ni rekemen yg bilingual dotey..boleh ckp mandarin n english...$250...aku nk ambil yg $80 punya...sbb sama jer comel..tapi tak boleh bersembang mcm $250 ni...so sambar jer lah yg harga $250 ni...balik umah aku dok bersembang dgn budak ni...agak agak dia tak leh nk jawab apa aku tanya ..dia nanti cakap...i feel a little tired...i want to take a break...pastu aku cakap melayu...dia nanti jawab why so much noise...ehhehe...betullah aku tak der keja...ahaks....kalau usik hidung dia..dia nanti bersin..pastu dia jwb...don't touch me....ari ni aku dah boring layan budak ni...sebab dah habis semua perkataan dia kuar...dah mcm mcm lagu aku suruh dia nyanyi...ahahahaha

arriza: ada pun budak yg nk layan aku...ahahaha

Monday, 21 September 2009

disuatu pagi syawal...

pagi semalam..masa ziarah pusara ma dan baba...lepas habis baca yassin kt ma...lama termenung berbicara dgn ma...terus ke pusara baba yg hanya selang beberapa baris sahaja dari pusara ma...

setiba dipusara baba..aku melihat sesuatu yg amat menyentuh hati...dihadapan pusara baba ..seorang anak muda awal 20an berbaju melayu oren...sedang bertelengku...betul betul bertentang dgn pusara baba...leka aku memerhatikan dia...aku dah habis baca yassin...dia masih tak beranjak..aku lihat dah habis dia berdoa...dia tunduk ke bawah sambil menggenggam batu batu yg ada di pusara tersebut...kemudian airmata dia mengalir sayu...lama aku perhatikan dia...aku berteka teki..mungkin itu pusara awek dia...aku bisik dlm hati...bertuah awek dia dapat kekasih mcm tu...dah lah handsome...nampak sungguh kesedihan dia yg terasa kehilangan orang tersayang... kemudian tangisan dia semakin hiba...airmata dia semakin laju..dia tak peduli sekeliling...aku lihat mulut dia seolah berbicara kecil...

disebabkan rasa ingin tahu begitu menebal... aku pun buat buat cabut rumput diseliling pusara baba...aku ingin lihat siapakah gerangan tuanpunya pusara tersebut...sehingga ada org yg terlalu sedih dengan kehilangan arwah.....aku yg menyaksikan gelagat anak muda tersebut pun hiba...terlalu sukar untuk diluahkan keadaan ketika itu....agak lama dia disitu...agaknya dia sedar...dia diperhatikan...dia menyapu air mata...kemudian berlalu pergi...elok jer dia bangun...aku pun jengahlah ke pusara tadi...melihat pada tarikh lahir yg tertera dinisan...tahulah aku...tu pusara ibu dia...

waktu itu...tak semena mena aku merenung dari jauh pusara ma...terus teringat cerita di akhbar tempoh hari...seorang anak lelaki sanggup tinggalkan ibu dan biar ibu tersebut berkejaran ditgh jalan mengejar dia...hanya kerana tak mahu ikut dia pulang berhari raya...ibu tersebut dibiarkan di rumah org tua-tua...

seorang anak yg dipinjamkan ibu hanya seketika terlalu rindukan belaian seorang ibu...manakala seorang anak yang diberi kesempatan untuk berlama lama dgn ibu tetapi tidak menghargai....

arriza: harum subur dihati...

Friday, 18 September 2009

aku rindu...

sambungan 2 hari lepas...

tadi titik akhir untuk apa yg aku harapkan...walaupun hakikatnya smlm...aku sendiri sudah dapat menjangkakan ia sesuatu yg mustahil untuk berlaku...akhirnya aku bulatkan nekad..setelah dari pagi setiba di opis aku sudah rasa semacam...dicampurkan dengan staff dlm opis pakat pasang lagu raya...aku dah sayu...sebak...perasaan berbaur...akhirnya menjelang petang terlepas jugak apa yg aku cuba simpan....ada jugak yg kena hamuk dgn angin giler aku...mengapa dia mesti nak tengok aku sampai tahap ni baru nak buat ????...mengapa tak pernah belajar dari apa yg berlaku sebelum ni ???

ikutkan angin giler aku...ada yg sambut raya hempedu...tapi akal masih waras setelah mungkin aku diberi gula gula olehnya...umpama anak kecil...setelah puas menangis ..meraung...kemudian dijanjikan sesuatu...so diamlah seketika....tapi tidak setakat itu... aku sebenarnya tidak mahu rosakkan mood raya mereka...so aku tunggu selepas ini...berbaloi ke aku kongsi kesakitan ini...tu jer yg aku pikir...tak per..tengok mcm mana....kalau ada yg masih pacakkan ego setinggi klcc...aku minta maaf...sebab...apa yg aku boleh katakan lagi... hati telah letih...terlalu letih !

aku cuba untuk seceria yang mungkin raya kali ini.... petang tadi..aku cuba untuk hidupkan balik suasana raya dirumah peninggalan arwah ma ni...setelah sekian lama rumah ni mati bersama tuannya...raya tak pernah ceria selepas itu...beriya aku masuk stor cari stok langsir utk ditukar....seiingat aku...last aku tukar langsir umah ni tahun lepas...lepas tu aku mcm biar apa yg ada..tu lah...tadi menjengah distor...byk langsir baru yg masih elok..ada yg tk sempat guna...sebab arwah ma jahit sendiri semua langsir tu...tersusun rapi...sebut jer nak warna apa...buka almari baju baba...masih tergantung elok baju baju baba...ada 2..3 pasang baju baba yg aku simpan yg belum dibasuh ketika arwah sakit...sengaja aku biarkan bau itu....aku tarik nafas dalam dalam..aku hidu baju yg belum dibasuh tu...bau baba...

tapi untuk arwah ma...aku tak sempat simpan baju ma yg belum dibasuh...semua aku sempat basuh..manakala baju akhir ma pakai... abg aku cerdik sangat pergi tanam...mana sekolah dia belajar ntah...yg sempat aku simpan telekung ma yg pakai saat akhir...bau pun dah semakin hilang...yer lah dh 6 tahun..

arrggghhhh...aku tak suka perasaan ni...aku cuba buang rasa ni...tapi apakan daya...untuk tahun ni aku cuba untuk gagah diri ziarahi kubur...harap aku kuat...tahun lepas aku tak ziarah...aku duduk depan laptop layan game....aku teringat 2 tahun lepas..malam raya...aku ..arwah damit..ajipp...kami betiga pakat melayan perasaan dikool...masa tu lagu ebiet g.. aku mahu pulang iklan petronas tu lagu tema raya...lagu tu cukup untuk buat kami ketawa ..kami menangis...dan dikala kami pakat bersedih..ada jer antara 2 org ni yg nanti ceriakan susasana tersebut...kalau aku masuk jengah balik thread lama tu..mahu aku meraung...sebab hanya yg memahami jer faham perasaan ketika itu...aku rindu.....ermmm...aku teringat kata arwah di saat akhir ber ym dgn aku time tu...

tak perlah...semua dah berlalu ditelan kenangan...dan tu semua buat aku matang dlm kehidupan....

dipenghujung ramadhan ni...dikala kereta menyusur dijalan penuh sesak...buat semua yg pulang berhari raya...selamat memandu...peluk cium buat ayah bonda dikampung...hargai lah mereka semasa hayat...jangan jadi mcm aku...dah tak der baru nak menyesal...masa ada..bergaduh lah...merajuk lah...


arriza: andai dapat kuputar kitaran jarum jam...

Wednesday, 16 September 2009

2 hari lagi...

aku bagi tempoh 2 hari jer lagi...kalau tak der jugak apa yg aku harapkan itu..keputusan telah dibuat...kali ni aku nekad...sebab aku dah bosan...apabila permintaan kecil aku tak dapat ditunaikan...apa lagi yg aku boleh kata....sememangnya dia tak pernah mencuba untuk belajar memberi dan menghargai..apa lagi yg aku perlu tunggu ? aku bagi tempoh sebulan...tapi sehingga waktu aku luah ni masa tiada tanda...

sebarang perkara yg tak penah ikhlas elok dibuangkan atau dipinggirkan...tak mustahil aku akan bertindak zalim dan lebih kejam kali ini...(sadisnya bunyi)...tapi alang alang dah sakit...mengapa tidak kesakitan itu dikongsi bersama kan ?...aku tak perlu tunggu lama...2 hari jer lagi untuk dia merayakan "syawal hempedu" kalau ego masih mengatasi segala....


hanya itu yang aku boleh kata...ada 2 hari lagi..cerita ni akan bersambung...tak pun esok jer..sbb jumaat sesuatu yg lebih mustahil....

arriza: payah bila ada yg tak reti menghargai....

Tuesday, 8 September 2009

tapir vs tenuk

betullah orang kata...kalau tak suka tu..buat lah macam mana pun...tetap tak suka....tapi kalau suka tu...tak payah suruh...tergedik gedik nak buat....ermmm...tak perlah....nasib badan...abaikan....

blog aku jadi blog jiwang berkarat...smlm tak der keja...aku sumbat lah lagu lagu kegemaran aku kt sini...senang...pasni aku nk dgr lagu..lepak sini jer...tu pun ikut aku...nak jer aku sumbat smp 100....tak per...permulaan 20 dulu...pasni boring...aku tukar lagu lain...tapi nak tergelak...member aku kata...nampak sgt aku tua ...lagu semua zaman dia tak lahir lagi...kecuali lagu camelia dgn lagu letto tu jer....ahahahha...nasiblah..aku yg nak dengar.....

pastu sepanjang ramdahan ni...mmg emosi aku tak stabil langsung...perasaan sayu tu tebal sungguh...puas aku kikis....dicampur dgn sekeliling yg menyakitkan aku....tapi semalam...aku tergerak nk berjalan jalan layan blog kawan kawan....ada satu yg buat aku gelak sampai kuar airmata....dlm aku dok bersayu sayu tu...sempat gak aku jumpa hiburan yg teramat melucukan....bukannya apa....suatu ketika dahulu pasangan tapir air ni cukup tak senang dgn aku...sampai aku ambil keputusan utk diam dari semua until now....tiba smlm aku melihat sesuatu....mmg aku gelak sakit perut....tak per lah...hanya aku yg paham....tapi kalau ada 2 org lagi yg baca ni...2 org ni pun sure paham apa aku coretkan ni....dah tentu budak 2 org ni gelak terjatuh kerusi agaknya.....ehehehe....

mana ajipp ??....ooooo....ajip dah jadi babah...babah cool....(sama panggilan aku pangil kat arwah baba)....tahniah ajipp.....welcam back ke alam cyber....sib baik ingat password...kalau tak harus budak ni buka blog baru lagi....ekekeke...

pasal aku letak tajuk entry tapir vs tenuk ?....patut pequin vs tapir ke...baru nampak comel sikit...ahaks....bukan apa...tiba tiba aku teringat tapir..tenuk ...pequin ni masa aku berjalan jalan tak der keja semalam....mmg melucukan...tapi itulah yang dinamakan permainan dunia....abaikan .....tangan aku gatal sungguh nak tulis lagi...dah ...posa posa....

tak per...yg pasti aku ada lagi 12 hari untuk sesuatu.....mmg lagi 12 hari nak raya.....tapi ni bab lain...dimana penghujung keputusannya pada hari raya.....aku berharap sangat untuk ini....ermmm....hopefully dipermudahkan....

arriza: aku yang semakin diam....

Friday, 28 August 2009

wishlist...

kat IG ada thread baru yg dinamakan The Wishing Well ...maka ramailah yg wish inginkan sesuatu...aku pun kepingin untuk lahirkan apa yg aku impikan...tapi memandangkan terlampau banyak permintaan..so aku abaikan dulu permintaan aku...sebab aku pasti belum tentu dapat apa yag aku inginkan...ehehehe...

cuma terbayang sedari dulu aku teringinkan beberapa benda yg until now aku tak dapat dapat...antaranya :

- PULUT WAJIK..mmg banyak kat pasar malam..tapi aku tak jumpa yang sedap mcm arwah ma buat...dah 6 tahun aku teringin nak makan pulut wajik ni time raya...tapi tak pernah dapat...selalu kat pasar malam jual aku beli..tapi tak der yang memuaskan hati aku...kalaulah ada mak mak saper yg terer buat pulut wajik ni...nak gak aku merasa sebekas...tu yg aku inginkan buat masa sekarang...

wishlist yang lain yang saja nak bermanja manja..aku teringin :

-SELENDANG HITAM ALA ALA PASHMINA - selendang ni aku nak yg kain macam jubah hitam yg org arab selalu pakai tu...jenis kain kasar....bukannya tak boleh beli..saja nak manja manja ..nak org kasi ...ehehehe

- BROOCH - ni satu lagi benda mengada-ngada yg aku nak...ehehhe...mcm best jer dpt brooch pakai raya nanti...tapi aku suka brooch yg comel mcm kucing ke...rama-rama ke.....bukan bunga bunga yg mcm biasa tu..

buat tersayang...aku dah lama impikan benda ni...until now tak dapat dapat...huhuhuhu

JAM TANGAN CARTIER - besday tahun ni tak dapat gak.....harus aku beli sendiri...tak dapat cartier rasa rasa apa yg mampu pun oklah...tapi nak gak yg best mcm cartier tu...

itulah antara wishlist aku yang aku malu nak tempek kat thread...huhuhuhu

arriza : saper nak jadi pari-pari..silakan...ehehehe

Monday, 24 August 2009

senja itu...

Lebaran senyummu
Membuatku rindu
Perasaan ku layu tanpa bicara hatimu
Jiwaku luluh tanpa suluh cahaya matamu
Kiranya kau mendengar ketika ini

Kulalui duka dalam laung ketawa
Kulalui duka dalam pasrah dan nestapa
Sungguh-sungguh aku mengharapkan
Kiranya kau mendengar ketika ini

Kau tiada mendengar tika ini, aku tahu
Pergimu bersama seruan
Laung-laungan suci
Dipayungi rintik-rintik air mata
Membasahi tanah di pusara
kiranya kau mendengar tika ini...


senja itu..airmata dia tumpah lagi...sungguh dia mengharap waktu itu ada org yang mendengar rintihan dia...tapi apakan daya...untuk cari teman bicara tika itu...siapa ?

arriza : shoulder to cry on...