Semlam aku berbual panjang dgn seseorang..mula sekadar bertanya khabar..dan lama maka terkeluarlah segala rasa ketidakpuasan hati masing masing terhadap sesebuah perhubungan..tak kiralah perhubungan antarabangsa ke atau pun perhubungan sejagat..(hanya orang yg memandang langit jer yang paham ayat ni..ahahhaa)..kami bercakap mengenai perhubungan dalam persahabatan..kekasih..dan kawan sekeliling..aku tak sangka dia sekepala dgn aku dalam hal ni..
masing masing ada hak untuk memperkatakan sesuatu..tetapi jangan sesekali kita menafikan hak orang dengan menghasut atau pun menunjuk " power" yang ada pada lembu lembu yang boleh dicucuk hidung untuk mengikut rentak ketua yang ada..itu yang aku tak faham..kebanyakan yang ada sekarang..tak kiralah OTAI ke..ORANG TUA ke..bagi aku perangai yang ada melingkari sekeliling aku tak ubah seperti israel yang menghasut negara lain untuk menghentam palestin..
contoh terdekat yang ada sekarang..aku sendiri..aku tak boleh masuk bila orang berbual topik membuanglah..korek taik hidunglah..hingus meleleh mcm cendollah..kentutlah..bagi aku ni semua sesuatu yang agak kurang sopan untuk diperkatakan apatah lagi ianya dibincangkan secara terbuka..konon orang malaysia penuh dengan budi bahasa..sedangkan perkara ni melampaui norma norma kehidupan...(norma tu apa benda yer..ahaha) ..bagi aku ia sesuatu yg kurang manis..walaupun secara bergurau..mungkin orang lain boleh terima..tetapi tidak bagi aku..aku penah cuba untuk membiasakan diri bila berdepan dgn situasi mcm ni..tetapi aku tak boleh ikut rentak orang..biarlah..
ada perkara yg mungkin kita boleh kongsi..dan ada perkara yang mungkin tidak..aku lebih rela untuk tidak berkongsi kalau ia hanya menyakitkan hati..hari ini kita bisa berkata dengan seseorang.." bagi i..u lah sahabat dunia akhirat..i terharu dgn apa yg u buat bla bla.." belum kiamat..ungkapan tu sekadar ungkapan yg pernah dilafazkan oleh bibir yg sememangnya nampak manis...hipokritkan..hanya suatu ketika kita tak bisa berkongsi sesuatu yg terlalu peribadi kita diBANNED terus..
adakalanya aku rasa..dalam menempuh kehidupan seharian..bersendiri itu lebih baik dari berdepan dgn manusia yang hanya penuh dgn gelak ketawa..mungkin masing masing cuba menggembirakan hati masing masing dgn cara yg tersendiri..maka dgn itu lahirlah pelbagai bentuk sifat manusia..cool mcm air..kepala angin..curry berapi..tanah ni jadi tempat untuk dipijak jer..yg konon bagus ..terasa diri sempurna..walaupun apa yg disampaikan hanya seketul cekodok basi pun..org akan sanjung..puji melambung..sebabnya..yang lain tu dah kena "mandram" kut..ahhahaha..
*sendiri itu indah..mati kita turut bersendirian..teman hanya mengiring dengan doa..amalan jadi ikutan..
masing masing ada hak untuk memperkatakan sesuatu..tetapi jangan sesekali kita menafikan hak orang dengan menghasut atau pun menunjuk " power" yang ada pada lembu lembu yang boleh dicucuk hidung untuk mengikut rentak ketua yang ada..itu yang aku tak faham..kebanyakan yang ada sekarang..tak kiralah OTAI ke..ORANG TUA ke..bagi aku perangai yang ada melingkari sekeliling aku tak ubah seperti israel yang menghasut negara lain untuk menghentam palestin..
contoh terdekat yang ada sekarang..aku sendiri..aku tak boleh masuk bila orang berbual topik membuanglah..korek taik hidunglah..hingus meleleh mcm cendollah..kentutlah..bagi aku ni semua sesuatu yang agak kurang sopan untuk diperkatakan apatah lagi ianya dibincangkan secara terbuka..konon orang malaysia penuh dengan budi bahasa..sedangkan perkara ni melampaui norma norma kehidupan...(norma tu apa benda yer..ahaha) ..bagi aku ia sesuatu yg kurang manis..walaupun secara bergurau..mungkin orang lain boleh terima..tetapi tidak bagi aku..aku penah cuba untuk membiasakan diri bila berdepan dgn situasi mcm ni..tetapi aku tak boleh ikut rentak orang..biarlah..
ada perkara yg mungkin kita boleh kongsi..dan ada perkara yang mungkin tidak..aku lebih rela untuk tidak berkongsi kalau ia hanya menyakitkan hati..hari ini kita bisa berkata dengan seseorang.." bagi i..u lah sahabat dunia akhirat..i terharu dgn apa yg u buat bla bla.." belum kiamat..ungkapan tu sekadar ungkapan yg pernah dilafazkan oleh bibir yg sememangnya nampak manis...hipokritkan..hanya suatu ketika kita tak bisa berkongsi sesuatu yg terlalu peribadi kita diBANNED terus..
adakalanya aku rasa..dalam menempuh kehidupan seharian..bersendiri itu lebih baik dari berdepan dgn manusia yang hanya penuh dgn gelak ketawa..mungkin masing masing cuba menggembirakan hati masing masing dgn cara yg tersendiri..maka dgn itu lahirlah pelbagai bentuk sifat manusia..cool mcm air..kepala angin..curry berapi..tanah ni jadi tempat untuk dipijak jer..yg konon bagus ..terasa diri sempurna..walaupun apa yg disampaikan hanya seketul cekodok basi pun..org akan sanjung..puji melambung..sebabnya..yang lain tu dah kena "mandram" kut..ahhahaha..
*sendiri itu indah..mati kita turut bersendirian..teman hanya mengiring dengan doa..amalan jadi ikutan..


