Friday 8 June 2007

sabarlah sayang..

seminggu aku dihospital cukup untuk mengajar aku erti kesabaran..insaf melihat mereka yg sakit berjuang untuk hidup..dan untuk seketika aku sedar kita dipinjamkan hanya sementara untuk kecap nikmat dunia..dan dalam masa yg sementara itu lah warna warni kehidupan yg harus kita tempuh..

semalam aku lari dari kemelut masalah yg melanda senior dan junior aku..walaupun mereka datang minta tolong..tetapi kali ni aku cuba untuk bertindak kejam dgn hanya sekadar memberi pendapat dan lari dari berdepan dengan realiti sebenar..aku marah dgn adik fira dan kak liza..dua dua cari penyakit..sendiri cari masalah..adik fira umur 26 tahun..muda cun..gatal kawin dgn pakistan anak 4 jadi second wife..now dah mengandung 7 bulan..sewa bilik di selayang kerja kerani..gaji 900.dah lah kawin di golok..mak bapa fira marah..kakak fira minta tolong aku tengok fira..laki pakistan dia dah 3 bulan lari tak nampak muka..masa aku kat kedah dulu family fira ni baik dgn aku..aku selalu lepak rumah dia time cuti..now aku memang simpati cuma aku tak sanggup nak berdepan dgn keadaan ni..aku hanya boleh bagi moral support dari jauh..kalau jumpa kang..silap hari bulan aku ajak dia tinggal sekali..aku jaga baby dia pulak..tolong..aku tak sanggup nak berdepan dgn keadaan ni..so aku tak nak jumpa fira buat sementara..sebelum ni aku dah berbuih mulut cakap jgn kawen dgn pakistan ni..tapi fira kata CINTA..now apa jadi dgn cinta..

kak liza pulak dah bercerai dgn suami dia..bercerai kawen dgn nigeria..anak 3 org tinggal dgn bapa..now dia pregnant 6 bulan..pun baru tahu second wife..negro ni balik kampung tak muncul muncul sampai skrg..rumah dah nak kena lelong..kereta dah kena tarik..masa negro ni ada aku sendiri tak boleh kata apa..sekrang mengadu nasib kat aku..aku hanya simpati pada anak anak dalam perut yg dikandung dorang ni..

kadang aku termenung panjang..kita fikir kita jer punya pelbagai masalah..disekeliling kita juga diperlihatkan macam macam untuk dijadikan iktibar..tapi bagi aku kisah fira dgn kak liza ni sendiri cari masalah..

macam tadi aku berbual panjang dgn seorang sahabat dari kejauhan..tiba dipenghujung kami berselisih pendapat..aku termenung memikirkan kata kata dia..kesimpulannya kadang kita tak tahu apa yg org fikir tentang kita..kita tak tahu hati orang bagaimana..mungkin sesetengah perkara tu ada org tak sampai hati nak melafazkan nya..macam kes fira dgn kak liza..suami dorang ni dah dapat then blah..tak sampai hati nak cakap "saya tak perlukan awak lagi "..

macam tu jugak dalam apa apa pun.. ada sesuatu perkara terlalu sukar untuk dilafazkan hanya perbuatan sahaja yg dapat dipertontonkan untuk kita fikir apa maksudnya..

akhir sekali aku masih berhutang chocolate kat dua org tu..sabar yer..tak sempat nak order patchi sampai jer kat opis dah licin..


last week fairos kawin aku tak dapat hadir..hanya chocolate cake dari secret recipe seberat 3 kg jer aku mampu hantar sebagai pengganti diri..buat fairos dan isteri " selamat pengantin baru ".. masa dia nikah aku sempat pergi..kak riza doakan semoga bahagia ke akhir hayat..

No comments: