Wednesday, 16 May 2012

Pengemis Muda

Wah...tajuk entry mcm lagu Sheila Majid...ahaks...

baru-baru ini..ketika aku di Jeddah...aku melihat panorama yang membuat aku sentiasa berfikir panjang. Salah satu antaranya ketika aku menunggu di dalam kereta sewaktu rakan aku sedang membeli dunkin donuts...ehehehe...punya berlambak donut ada kat Malaysia...sampai bumi Arab sibuk nak cari dunkin donuts...sebenarnya kami dah terlalu jemu dengan makanan Arab..jadi aku pun ajak dia keluar cari makanan seperti donut..pizza. Tekak dah tak boleh nak telan nasi maydi arab tu...

Dipendekkan cerita...sewaktu menuggu rakan didalam kereta, cermin kereta aku diketuk oleh seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 7 tahun. Tangan dia menunjuk isyarat 1. Mengertilah aku...anak ini mahu minta sedekah.Aku pun buka pintu kereta keluar. Aku cari 2 riyal didalam purse...sebelum beri aku tanya dia dari mana...sebab muka tidak seperti kanak-kanak tempatan.Lagi pun orang arab sini kaya-kaya.Tapi anak itu tidak faham pertanyaan aku. Dia hanya mampu tersenyum...aku pun hulurkan 2 riyal kat dia..terus dia berlari meninggal aku.

Walaupun aku telah dipesan banyak kali jangan sedekah bagi anak-anak jalanan ini. Sekali kita beri tidak berapa lama kemudian segerombolan datang.Tapi apalah sangatkan nilai duit yang ada jika dibandingkan dengan keriangan anak-anak ini sewaktu kita memberi. Rata-rata mereka dari negara miskin timur tengah seperti Sudan..Yaman. Ada juga kanak-kanak seperti muka bakal menantu Najib dan kak Mah tu...dari Kazakhstan aku fikir.Mata sepet, hidung mancung dan kulit cerah.Jauh mereka tersasar.Persoalan yang bermain difikiran aku, bagaimana mereka boleh merantau jauh dibumi arab ini. Ada dikalangan mereka aku tengok hari-hari sesama mereka sahaja tanpa ada ibu bapa atau orang tua yang mengawasi. Atau mungkin ibubapa mereka mengemis dibahagian lain.Tapi ada satu ketika aku melihat bagaimana anak-anak ini tidur merempat beralaskan kotak dikaki lima dilorong-lorong apabila malam menjelma.

Berbalik kepada cerita anak kecil tadi..selepas dia berlari..tidak lama kemudian datang 2 orang lagi kanak-kanak lebih kurang yang tadi. Aku pun bukalah purse cari wang kecil. Aku hulurkan 1 riyal seorang. Elok dapat je...terus cabut...Aku masuklah balik dalam kereta. Kawan aku bagi isyarat dia mahu ke kedai sebelah beli roti dan makanan ringan. Tidak sampai seminit...cermin aku diketuk lebih kurang 5 orang kanak-kanak ..Aku dah ketawa. ahahaha...tu lah padahnya bila mula memberi...tak per tak per...tak ada apa pun...kali ni aku cuma turunkan cermin kereta sambil hulurkan 2 riyal seorang. Apa lagi suka dorang. Aku cakap kat dorang...guna bahasa melayu " angkutlah geng lagi ye.." sah-sah seorang pun tak paham kan..ehehehe

elok berlalu kanak-kanak ni...datang pulak sekumpulan lagi...kali ni aku nekad...nak habiskan semua wang kecil yang ada pada aku..jadi aku keluarkan semua riyal 1..2..dan 5. aku pun agih-agihkan duit tu pada pengemis-pengemis muda ni..Lega rasa...kali ni aku pasti..tiada lagi kanak-kanak datang kut. Duit kecil aku pun dah habis. Kawan aku pun dah turun tangga kedai menuju ke arah kereta. Elok kawan masuk nak startkan enjin kereta...cermin tingkap aku diketuk oleh seorang kanak-kanak lelaki yang berumur lebih kurang 10 tahun aku kira. Dia menadah tangan kepada aku. Aku pun cakap kt kawan aku..."alamak...serius...duit kecil tak ada...tadi dah habis bagi" kawan aku pun buka beg dia cari duit kecil...dia pun tak punya wang kecil..tadi baki dia dah sedekahkan kat anak kecil depan kedai...aku bagitahu kanak-kanak tu sambil buat isyarat tiada wang kecil ..." la " (tiada)...nak cakap arab lebih-lebih tak reti...tu lah dulu mak suruh belajar bahasa arab main-main...sekarang tengok...tahu  la naam je...ehehehe

Budak tu tak berganjak...yang ada pada aku waktu ni  paling kecil 100 riyal..kawan aku pulak dok cakap..." bagi je lah berapa ada.." aku korek-korek purse...ringgit malaysia...singapore dollar dengan rupiah indon  adalah...Aku betul-betul kesian dengan  anak ni...dia merenung sayu tepat muka aku mengharap simpati. Aku dah mati akal...aku tarik dua keping RM10 aku hulur kat dia.. Dia pandang wajah aku sekali lagi sambil berlalu perlahan. Kawan aku undur kan kereta dan nak berlalu pergi. Kanak-kanak tadi membelek wang yang aku bagi sambil menggaru-garukan kepala.Sesekali dia asyik memandang aku sampai kereta kami berlalu pergi hilang dari pandangan dia. Tiba-tiba aku teringat cerita  Slumdog Millionaire watak Jamal dapat dollar dari mat saleh tu...sebijik macam kanak-kanak tadi.

Aku cuma berharap dia tahu nilai yang dia terima tu lebih dari apa yang kawan-kawan dia dapat. Semoga dia panjang akal pergi tukar duit tu kat money changer...tapi difikirkan balik...apa salahnya kan aku tarik jer 100 riyal tu hulur kat dia..apalah sangat nilai 100 riyal tu kan...jika dibandingkan dengan keperluan dia...menyesal pun ada...

Masa dalam perjalanan balik..kami melewati kawasan tempat hukuman pancung dijalankan. Teringat tahun lepas sewaktu aku berkunjung ke Jeddah. Ruyati rakyat Indonesia yang membunuh majikan dia.. dikenakan hukuman pancung. Masa peristiwa tu aku baru tiba 3 hari...jadi agak panas lagi dan menjadi topik perbualan...dan kawan aku gatal bawa aku ke tempat tu..siap tunjuk video lagi kat aku...sebab dia sendiri pergi tengok...Entah kenapa..setiap kali lalu kawasan tu...perasaan aku terasa berbaur...

dan setiap kali berada dibumi arab....aku selalu terfikir...ini tanah asal ibuku...apakah suatu ketika kelak aku akan kembali terus kesini ?

Arriza : jika kita tidak mampu membahagiakan seseorang...sekurang-kurangnya mamadai kita buat dia tersenyum... :) 

Friday, 6 April 2012

Tabita oh tabita...

inilah rupanya tabita yg sedang hangat diperkatakan...
baru-baru ni aku ditanya oleh dila mengenai tabita..Tabita ni merupakan produk perjagaan muka yang agak femes di Indonesia suatu ketika dahulu dan kini suam suam kuku saja..di malaysia jadi sebutan dalam penghujung tahun lepas aku kira..tapi tabita di indon sudah hampir 2..3 tahun..

Aku berminat untuk menulis mengenai tabita di sini setelah aku sendiri menggunanya lebih kurang 3 bulan pada tahun lepas..Harga tabita ni di jakarta kalau pakej sederhana dalam Rp175k (lebih kurang RM60) dan pakej besar Rp245k (RM85).Di Malaysia pada awalnya RM520 pakej besar..dan kini rata-rata harganya antara RM300-500. Harga bergantung kepada penjual..kalau nak untung banyak..so harga tinggi...ehehehe 

sebelum tu aku minta maaf kepada penjual-penjual tabita termasuk rakan-rakan sekiranya anda terbabit dgn produk ni..aku tak bermaksud nak sekat rezeki korung...tetapi ini pengalaman aku sendiri semasa memakainya..

pertama kali waktu aku jumpa tabita ni..aku tengok saling tak tumpah seperti produk philipine RDL atau Babyface yg harga dia tak sampai RM30. Aku pernah pakai babyface ni masa zaman kt kolej dulu era awal 90an...mmg cun giler kulit aku...putih bersih...tapi hazab waktu nak cun tu saling tak tumpah seperti aku pakai tabita..sabun papaya tabita sama seperti sabun babyface ni cuma tabita versi sabun dilecek. Kemudian toner..cream siang...cream malam dia persis tak tumpah...hampir 2 minggu muka aku terbakar pedih waktu nak basuh...bila kena matahari jgn ceritalah...pedih...merah..lebam semuanya cukup..kulit menggelupas halus..kononnya buang kulit mati...ok lah...tapi bayangkan..setiap kali sapu toner kt muka pedih mengalahkan sakit nak buang air kecil masa lepas bersalin tu...ehehehe..itu yg aku alami..dalam pedih-pedih tu aku gatalkan jugak pakai selama 3 bulan..kulit mmg licin..putih berseri..tapi ramai kata putih tak natural... so aku stop pakai...elok stop jer pakai tabita ni..muka jadi lebam-lebam..hitam terbakar...(sememangnya aku dah hitam..jadi bertambah hitamlah kan)..jerawat halus naik mencanak..

Krim ni kalau di Indon dipanggil krim walit atau pun krim bandung ...rupa dia bukan mcm adik beradik tabita jer...tapi bau...warna...semuanya sama...kalau korung pegi pasar malam...boleh jumpa produk Natural99 seperti dalam gambar di bawah ni...yg dijual sebotol RM5...kualiti dia sama seperti tabita....muahahaha..zalim kan...tabita ratus-ratus...ni harga5 inggit je ko..cuma packaging tu lah....tabita nampak comel sikit... tapi aku pelik...orang-orang yang pakai tabita dan spesis-spesis skincare yang seangkatan dengannya..termasuk diri aku jugakkan yang pakai sebelum ni...tak perasan ke..tak der nama pengeluar..tak ada kandungan bahan...dan mcm-mcm tak ada dinyatakan segalanya kat produk tu...tu pun orang tak agak-agak nak beli..

ni produk jenama Natural99...adik kembar tabita

Krim walit @ krim Bandung...ihsan dari Google...so email encik andi tu sila abaikan...ehehe 
aku pun bersoal siasat lah dengan jiran-jiran di Indon ni mengenai tabita.. rakan-rakan gossip dijakarta ni dengar nama tabita..terus..."waduh-waduh mbak...tabita itu banyak chemical...penuh bahan kimia didalamnya..ngapain dipakai tabita..kita di sini pun ngak berani pakai tabita...banyak dokter di sini melarangnya...kalau dipakai terus-terusan boleh kena kanker kulit mbak.." itulah kata jiran sebelah rumah aku.. tak cukup dengan itu...aku diberitahu tabita itu asalnya dari kirim walit seperti gambar di atas ni..krim walit ni boleh dibeli secara pukal atau timbang kati di Bandung dengan harga RM30 sekilo...kemudian balik jakarta singgah Pasar Ubat Pramuka beli bekas-bekas kosmetik tempek label then jual...letak lah harga berapa korung nak letak..sadis tak ??? Sebab tu lah banyak jutaan kosmetik kat malaysia..beli skincare timbang kati pastu rebrand...huhuhu



Di Indonesia sendiri tak ada yang berani jual tabita ni secara terang-terangan...kerana dia seperti barang larangan...ada lah satu salun yang jual tu..kira dia berani lah... Kesimpulannya...kalau tengok mana-mana skincare yang seperti aku tempek...ada sabun ..toner..ada krim siang..krim malam yang rupa krim walit ni..janganlah korung terpedaya...ni semua datang dari sumber yang satu di Bandung tu...aku berani sebut...aura maya tu pun sepesen je dengan Natural99...sabun hijau sabun kuning sama jer..krim yg dua tu pun sama je... so tempuk dada tanya selera...waraskah kita nk buang duit ratus-ratus utk barang timbang kati yang sekilo RM30 ? ahahahha...

Arriza : saya sekarang pakai Mary Kay...telan gluta...minum collogen...cekik plancenta sheep..vit bagai...kulit...alhamdulillah...gebus sudah...

Tuesday, 3 April 2012

biar gambar berbicara...







arriza: gambar mampu menterjemahkan apa yang berlaku...ehehhe..(mood demam)

Tuesday, 21 February 2012

kisah bajai


di suatu senja di hadapan Hotel Sentral jalan Pramuka..setelah agak lama berdiri menunggu teksi yang masih belum dapat..akhirnya aku memutuskan untuk menaiki bajai ke rumah Ibu Tri..walaupun aku sudah dipesan jangan sesekali naik bajai...tapi keadaan mendesak..aku tidak punya pilihan...ditambah supir aku waktu itu tersangkut kesesakan jalanraya di Jakarta Pusat.

tanpa melihat siapa yang membawa bajai..aku terus naik...kelihatan seorang pemuda gagah..badan bertatu..atau kata orang indon badan bercacah..telinga ditindik kiri kanan dengan paku sepanjang 6 inci.Telan airliur aku tengok...gerun pun ye.Mata..kening...bibir pun ditindik dgn jarum halus. timbul penyesalan..mengapa bajai ini yang aku naik ..tanpa melihat siapa pemandunya. Andai waktu itu aku di bawa pusing kemana hala..dirompak ke...nauhuzubillah...

supir bajai : mahu ke mana mbak ? (lembut berbahasa..walaupun kelihatan brutal giler)

aku : ke kayumanis timur ya...ikut pasar kambing.. (aku memberitahu..seperti sudah mahir jalan...walhal tengah kecut perut ketika itu..)

supir bajai : mbak tahu jalannya ya...

aku : ya...saya bagitahu jalan...nanti ikut saja ya...

dia pun ikut arahan aku...masuk kiri..masuk kanan..belok kiri..belok kanan...akhirnya...kami sesat....ahahhahaha

supir bajai : bagaimana ni mbak..kita sudah salah jalan saya pikir...

aku : sebentar ya...saya telefon kawan saya untuk tanya arah mana...

aku pun call Pak Rully ..bagitahu aku dah sesat..sekarang aku bersama supir ni di sekian-sekian...Pak Rully terkejut dengar aku naik bajai...dia kata..." waduh..sejujurnya saya sendiri tidak pernah naik bajai...mana bisa begitu..." aku pun suruh dia ngomong sama pemandu bajai ni..suruh bagitahu jalan seterusnya....

supir bajai : assalamualaikum pak...apa kabar..bagaimana ya mahu ke tempat bapak..

Pak rully pun menjawab dan menerangkan jalan sebenarnya..akhiranya tukang bajai tu jawab..."ooo..begitu...ngerti saya pak..terima kasih ya...assalamualaikum "

terkejut aku...walaupun keadaan dia bertindik dengan paku 6 inci..masih berbudi bahasa..siap bagi salam lagi...tiba-tiba aku rasa sangat selamat berada dalam bajai tersebut.

aku dibawa ke rumah Pak Rully dengan Ibu Tri setelah hampir satu jam berpusing..walhal biasanya 10 minit jer...tapi disebabkan aku terror sangat nak tunjuk pandai jalan terus sesat..ahaks.. Nasib baik mamat bajai ni tak seperti yang aku bayangkan diawal-awal. Buatnya perilaku dia sama seperti luaran dia..dah tentu aku di tarik keluar ke tengah jalan..kemudian dilanggarnya aku sampai lunyai..sebab geram punya pasal...suruh pusing kiri..masuk kanan..akhirnya sesat...ehehehe

last sekali waktu turun aku tanya berapa tambang..walaupun diawal sebelum naik telah diberitahu rp15ribu (RM5)...aku saja gatal tanya lagi..nak tengok reaksi dia..adakah sama atau dia demand lebih...sebab dah jauh pusing kan...dia jawab " 15 ribu mbak" ..aku tersenyum dengar...aku pun hulur 30 ribu...suruh ambil saja bakinya...dia ucap terima kasih berkali-kali kat aku...padahal baru RM10 je tu...kalau naik teksi kat KL..mau aku kena maki dengan pemandu dia kalau macam tu gaya...betullah mamat ni tulus orangnya...nak jer aku pesan..buang jer paku tu semua..dah tentu banyak cewek dekat...

dan buat diri aku..jangan sesekali menilai orang pada luaran...gambaran awal tidak pernah tepat...

aku cerita kisah ni kat Pak rully anak beranak...Rall siap cakap..."luar sahaja nampak ganas ya kak..tapi hati di dalam lembut gitu..masih ada budi bahasanya"

Arriza : yang berantakan itu orang lain...tapi antara kita masih ada persaudaraan...

Wednesday, 8 February 2012

2012

2011 sudah hampir sebulan berlalu...2012 menjengah...

lama sungguh aku tak update blog...bukan tidak punya cerita untuk dicoret..tetapi tidak punya masa untuk berlama-lama dihadapan laptop..

mungkin sudah tiba masanya untuk aku hentikan semua...tiada lagi blog..tiada lagi facebook...jika sebelum ini tiada lagi forum...MUNGKIN...adakah kemungkinan ini akan jadi kenyataan ?

ntahlah...

aku segan yang teramat buat seseorang..apabila disaat seseorang memerlukan aku tetapi aku tiada diwaktu itu...tidakkah itu zalim namanya ? aku punya alasan kenapa dan mengapa...kerana ini bukan sekali terjadi..tetapi sudah berulang kali..dan setiap kali perkara ini terjadi akan timbullah perbalahan dipihak aku..dia dan kamu...untuk itu aku ambil keputusan TIDAK...walaupun aku rasa teramat bersalah...tetapi aku perlu melihat banyak perkara kerana ini membabitkan kehidupan aku..masa depan aku dan segalanya...untuk itu apa lagi yang aku perlu katakan selain dari MAAF untuk seseorang kerana aku perlu pertahankan prinsip kami iaitu antara aku dan dia...

dan untuk perkara ini...aku rasa jika tiada dendam antara dia...aku bersyukur...tetapi jika ini dijadikan ukuran keikhlasan...aku pasrah...dan mungkin sampai saatnya untuk aku berhijrah jauh tanpa seperti aku nyatakan diatas...tiada facebook..tiada lagi blog...dan untuk ini..aku akan sentiasa bertanya...MENGAPA AKU ?

penat di tanah palembang masih berbaki lagi..terfikir sejenak jika aku menjadi penghuni palembang kala ini...usahakan arang batu dengan bersungguh dan menetap terus di sana..tanpa peduli untuk bekerja dan menjaga kepentingan orang lain...hasilnya sudah tentu lumayan...dan waktu itu..aku tidak perlu berfikir panjang jika sesiapa perlukan pertolongan aku... aku tidak perlu bersusah payah untuk orang lain lagi...dan akan kufikirkan..adakah berbaloi keputusan di waktu ini..di saat minda sedang penat..hati telah letih...


arriza :abaikan ayat-ayat di atas jika pening dengan bahasanya...sesungguhnya itu lah luahan aku diwaktu ini...

Thursday, 15 December 2011

fobia..makan

akhirnya aku selamat tiba di Kuala Lumpur...setelah berlama-lama di kota jakarta. Sesuatu yang aku belajar bila berada di tempat orang...jika kita tidak mampu untuk memiliki apa yang kita mahu..sekurang-kurangnya..bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Kerana apa aku cakap macam ni ?

Sebabnya..waktu di Jakarta aku kepingin sekali nak makan nasi lemak kita..tapi yang ada disana nasi uduk...katanya nasi uduk itu nasi lemak...tapi diberi extra bihun ala ala nasi ambang pulak. Sekali telan ok lagi...tapi masuk 2..3 kali tekak tak boleh nak menerimanya. Masa ni dapat roti pun jadilah...janji tak kebulur..so bersyukurlah kan still punya makan...ehhehe

sebut bab makan...sebenarnya aku jenis orang yang terlalu cerewet pasal makan...kalau apa yang aku makan tak sedap..cukuplah sekadar satu suap...aku akan tinggalkannya...dan perkara ini memang diakui oleh siapa yang paling rapat dengan aku...termasuk lah suami aku yang selalu pening kepala kalau nak bawa aku makan...seeloknya plan awal-awal aku nak makan apa dimana...baru senang...

arwah ma paling memahami selera aku..aku jenis orang yang tak makan sayur dan bawang...(sekarang ni baru belajar makan berberapa jenis sayur...tu pun sebab nak jaga kecantikan...ehehhe)so..untuk memudahkan aku makan...arwah ma akan blendkan bawang dalam setiap masakan dia...agar aku tak susun bawang keliling pinggan bila makan..

dan sebut bab makan...aku sebenarnya fobia dengan berberapa tempat makan...antaranya...meh sini aku senaraikan...

1. nasi g**j*....amatlah femes di ipoh, perak..aku sendiri setiap kali lalu perak mestilah mencari akan nasi g**j* ini...sambalnya yang mabeles dimakan bersama nasi kandar tersebut...perghhh...tapi 5 bulan lepas...ketika enak menikmati nasi ni...baik punya suap...tiba-tiba mata aku terhala kepada mamak yang jadi tukang ceduk lauk kat depan tu...punya asyik dia menggorek telinga dengan batang mancis yang ada ditepi periuk..sampai terpejam mata...datang pengujung dia letak batang mancis tersebut kemudian ceduk nasi dan lauk...tak ada orang dia sambung aktiviti menggali semula...aku yang menyaksikan hampir mual...terus basuh tangan..bayar...dan itu lah kali terakhir aku makan nasi kandar yang cukup femes di perak...sori lah aku terpaksa blurkan nama atas faktor keselamatan..kang mamak tu saman aku juta-juta...jenuh aku nak bayar...ehehhehe...serius..tempat dah bersih...lauk dah sedap..tapi pekerja buat spoil...

2. sebuah warung mamak di jalan g*rn*y KL...ini antara kedai kegemaran arwah baba aku...dan sehingga kini masih beroperasi...lama kedai ni...dari aku kecil...antara menu sedap...rojak mamak...aku selalu makan roti banjir bersama dalca tulang dia..memang sedap...tapi kedai ni dibanned oleh aku sejak awal tahun ni...kerana bihun yang dimakan oleh cik abang aku digoreng bersama mancis dan rokok...yuckkk...sikit punya pengotor...goreng bihun sambil merokok agaknya..rokok nak campak bawah termasuk dalam bihun...lalu jadilah bihun goreng mancis bercampur rokok....huhuhu

3. nasi lemak kg baru...tak per..banyak nasi lemak area ni..tapi nasi lemak ni agak terpencil sikit...but memang sedap...aku suka dengan daun pisang dan sambal dia...tapi satu hari tu..pekerja dia yang membubuh nasi bersama lauk...biasanya kakak tokey tu sendiri yang bubuh..pekerja dia sekadar tukang angkat pinggan dan lap meja je...pekerja perempuan ni baru lepas lap meja ..tangan masih pegang kain buruk yang sememangnya buruk...waktu aku nak order dia terus sendukkan nasi ...dan aku minta lauk paru goreng...tanpa menggunakan sudu dia mengambil paru dengan menggunakan tangan yang tidak dibasuh...dah lah kuku pun hitam-hitam berdaki...terus potong stim aku nak makan...

tu belum lagi termasuk kedai yang masakan penuh ajinomoto...memang kena banned terus dengan aku...aku pengidap migrain tegar...jadi kalau masakan itu ada ajinomoto...aku muntah waktu tu jugak...

kedai amy search Restaurant Cheng Ho tu pun bakal kena banned dengan aku kalau service teruk sangat...bayangkan...untuk menikmati ketam telur masin yang menjadi fevret aku tu..aku perlu tunggu 2 jam...bukan sekali 2 aku kena tunggu macam tu..tapi setiap kali! baik orang ramai atau pun tidak...perkhidmatan di Cheng Ho sangatlah teruk...abang Amy sayang...i luv ur food..memang sedap..tapi tolonglah baiki perkhidmatan yang ada di restaurant abg amy...barulah pheeweeett....

dan setelah dok berulang alik dijakarta...aku memang puji dengan perkhimatan restaurant mahupun pekerja di sana...bayangkan kita beratur di A&W ke...lepas order dan bayar...terus pekerja dia datang tawarkan untuk bawa makanan kita.."biar saya bantu ibu" ( ibu ye..sebab akak dah tua...ahahaha)...bayangkan kalau di KL...baru je order..dah kena tegur dengan cashier dia..."kak ke tepi sikit...orang belakang nak order pulak ". Padahal belum angkat lagi order tu...



dan ini...untuk buat perut aku lapar..aku tempekkan bebek kalio..atau nama melayunya itik berlada...setiap kali pulang ke KL..aku akan beli bungkus..kalau family angkat aku datang pun...ini dulu yang akan dibawa untuk aku...sepanjang di sana..inilah satu-satunya makanan yang menjadi kegemaran aku...itik itu dibakar lembut...sambalnya pedas terbakar...ada juga pilihan lain..seperti ayam goreng..itik goreng penyet ...tapi yang aku paling suka itik bakar sambal ijo...restaurant dia...datanglah berapa ramai manusia pun...order tak sampai 5 minit dah tiba hidangan...jadi..jika anda ke Jakarta..dan anda ingin menikmati sesuatu yang berbeza...silalah ke jalan Cempaka Putih untuk berkunjung ke restaurant bebek kalio atau ke cabangnya di jalan apa yer...lupa pulak jalan tu..atas sikit dari jalan pramuka...

ok lah..dah panjang aku celoteh...patutlah Dato' Chef Wan membebel..dan aku sangat-sangat setuju dengan dia...bila dia sebut tentang mutu perkhidmatan dan kebersihan gerai-gerai di malaysia ni...aku antara orang yang tak kisah untuk bayar mahal tetapi selesa..bersih..sedap dan kita berpuas hati...kalau bayar murah...hasil kotor biarpun sedap...aku masih tak boleh terima...

Arriza: gwe kangen sama cowok gwe...baim wong...randy pangalila...aditya firmashah...kapan ketemu lagi dong...ehehe

Friday, 11 November 2011

forum dan aku...11.11.11

baru-baru ni forum IG ditutup...(ditutup...? tertutup...? kena tutup...?)

sedikit sebanyak aku rasa terkilan jugak...sebab IG satu-satunya forum yang aku berjaya untuk bertahan lama berbanding forum forum lain..

kisah aku berforum bermula pada tahun 2003..semuanya bermula apabila waktu itu aku sibuk nak mencari gambar bogel wan nur azl**...aku pun googlelah...taip " artis melayu bogel"...ahahahha...sekali keluar forum artis melayu...atau lebih dikenali sebagai "amnet"...untuk membolehkan aku melihat gambar yang dicari aku perlu daftar...aku pun registerlah dengan menggunakan nick pertama aku masa tu..."puteri-iza"...tapi masuk tak der pulak gambar bogel...yang ada thread-thread mengenai artis yang dibincang secara mendalam....ehehehe...

bermula sebagai pembaca senyap...aku berani-beranikan diri menyampuk...tapi tak lama selepas itu...forum amnet ni kena tsunami...kemudian aku daftar lagi...tahun 2004...tapi masa ni forummer dah mula berpuak-puak...puak A hentam puak B...kemudian terjadi pergaduhan antara puak-puak terlibat...dengan aku-aku sekali kena banned...ahahaha...

aku daftar lagi guna nick baru...masa ni aku tak terlibat untuk join sebarang perjumpaan...aku layan bosan dengan berforum...disebabkan faktor itu...aku teruk kena kutuk...kononnya aku ni lelaki yang menyamar perempuan....lantak lah apa orang nak kata...tapi aku ingat aku penah jumpa sorang forumer lelaki yang menggunakan nick "harimaumerah aka cikapot"...abg rimau ni pun dah ke mana menghilang...aku lost contact dengan dia...tapi dari amnet lah aku kenal forumer yang kekal bertahan sehingga kini di FB dan IG seperti ezylin...sweetbee...zarul...amoi...toksira..

disebabkan bosan dgn panorama forumer di amnet...aku diajak join forum onenet...orang yang ajak aku masuk onenet ni forumer "akumelayu". Di onenet aku kenal beberapa nama yang kekal sehingga kini seperti Topi aka Hasan Kadri...lagi siapa erkkk...lupa pulak makcik...

kemudian aku berhijrah lagi ke beberapa forum seperti mindsay ...cool...mesra...gamesyok...cari...pun tak lama...kerana faktor bosan...

tapi selepas beberapa ketika aku menyepi...aku teringat akan forum IG...aku pernah register pada 2005 tapi tak aktif....sekadar pembaca senyap...aku pun mengaktifkan diri di IG kembali waktu itu....sekitar 2007 adalah zaman paling best berforum bagi aku di IG...bayangkan kami boleh berjaga sampai ke pagi..melayan radio...melayan game online bersama-sama...dan di Ig lah aku beranikan diri untuk berjumpa..bergath...seterusnya sehingga kini ikatan persahabatan dan kekeluargaan yang terdapat di IG berkekalan...

aku percaya niat yang jujur...ikhlas sentiasa berpanjangan...walaupun jauh...walaupun ada yang dah kembali kepadaNYA...tapi ingatan sesama kita sentiasa kuat...ikatan ini ada ketika panas...ada ketika dingin...tapi percayalah...ia sentiasa berpanjangan...walaupun ada yang menghilang...ada yang menyepi...tapi aku percaya...ada yang jauh tapi dekat...ada yang dekat tapi jauh...(apa aku mula merepek ni...ehehhe)

dan kini...IG mungkin telah berkubur...tapi kalian ada cara bagaimana untuk mencari sesama sendiri...(adeeiii...menjiwang lah pulak...)

so kesimpulannya...aku dah tidak berminat berforum lagi...cukuplah setakat ini...dan aku tak mungkin kembali berforum di mana mana forum lagi...buat mereka-mereka...anda tahu bagaimana hendak mencari saya...cewah...ehhehe...lagi pun faktor masa tidak mengizinkan segalanya....cukuplah...sudah lah sudah....

sekian terima kasih...kalian tetap di hati...

arriza : Puteri Bongsu..kumac...zarul..sonic..kepalaletrik..olama saden...cad...kak med..kak marla...amoi...NCJ..CJ...Misz E...laydkronik..alien... juanito...ezylin...toksira...succ...angah...jiejah...jliter...ayell..nur..pocoyo..
sweetbie...pia...(sori nama nama yang tak sempat nak sebut...)