Monday, 15 June 2009

hepi besday to me...

tiap tiap tahun aku nak tempek benda ni kat blog agar aku tak lupa hadiah paling bermakna dalam hidup aku...semalam ingat nak tunggu detik 12 mlm...nak tengok saper org pertama nak wish kat aku...tapi mata dah mengantk sangat...penat drive dari singapore...sampai pun dah dekat kul 7....akhirnya aku tumbang....tu pun terganggu tido sebab mimpi ....ermmm....sebenarnya ada perkara lan nak tulis...tapi nak gak tempek benda ni dulu....

Ma...15 june...genap 6 tahun ma pegi tinggalkan E...
E terasa kehilangan,kesepian yg tiada berpenghujung. 6 bulan Ma menderita barah pangkal rahim.selepas operation Ma menjalani kimoterapi...habis rambut Ma gugur...berat Ma turun sampai 46 kg..

sebulan sebelum Ma pergi Ma asyik pakai baju E. Sebelum ni ma paling pantang pakai baju orang walaupun baju anak. Ma kata baju ma semua besar sekarang ma dah kurus jadi ma pakailah baju E.

7 june 2003 - Ma minta E masakkan ikan kerapu sweet sour. Ma kata E masak kerapu sedap...E masakkan utk Ma. Tapi Ma makan sikit je...

8 june 2003 - Ma suruh E masak spaghetti. Jam dah pukul 9 pagi. E sibuk nak ke ofis, Ma sibuk nak makan spaghetti. Dalam hati aku merungut. Tapi E buat juga. Ma makan bertambah 2 pinggan...hilang marah E.

12 june 2003 - Ma nak makan roti jala kari ayam. Pagi-pagi Ma bangun siapkan semua bahan. Ma minta tolong E buatkan...Ma kata Ma tak larat nak berdiri lama-lama. E suruh Ma berehat. E siapkan semuannya. Ma makan bukan main berselera. Ma kata lepas ni Ma tak payah buat roti jala dah sebab E dah terror tirai roti jala.

13 june 2003 - Ma batuk tak henti. E bawa Ma jumpa doktor. Doktor bagi ubat suruh Ma berehat. E telefon 2 lagi anak Ma suruh balik tengok Ma. Abang sulung kata tunggu hujung bulan. Anak no 2 ma dah 3 bulan tak balik tengok Ma. E call dia cakap dia sibuk projek belum siap...kalau E nak pakai duit sebab jaga Ma cakap berapa banyak E nak dia boleh bayar kat E...E geram. Sakit hati dengar anak kesayangan Ma cakap macam tu...E sembunyikan dari Ma apa abang cakap. Ma kata tak apalah anak Ma semua kerja besar...masing-masing sibuk.

14 june 2003 - Ma kata esok harijadi E Ma nak beli kek 3 tingkat...Ma nak buat pulut kuning hantar kat surau sebab anak perempuan Ma dah besar. E malu dengar...Ma beriya-iya nak buat.

15june 2003 - E bangun nak panggil Ma solat subuh...Ma dah kaku...keras tubuh Ma dah sejuk...Ma inikah hadiah hari lahir E dari mak ?

SELAMAT HARI LAHIR BUAT AKU…genap 6 tahun Ma pergi.....

Thursday, 11 June 2009

dushhh...

dah lama tak rasa letih sebegini...pagi tadi bangun pukul 5...kul 6 terpaksa bergegas ke subang airport...first time naik firefly ke kuantan...baru nak terlelap..pilot dah bagitahu jap lagi pesawat nak mendarat...cepatnya.. 30 minit dah sampai...compare dgn MAS 45 minit...tapi tu ler...sepanjang perjalanan bunyi kipas tepi tingkap aku ni kuat..sampai lagu yg dia pasang dari fly.fm pun tak dengar...saja aku nak try naik firefly...disebabkan dia ada penerbangan awal...tadi aku kena attend meeting awal...nak drive dah penat...sebab baru jer balik dari cameroon highland 2 hari lepas...lusa pulak ke singapore sampai ahad...minggu depan lagi lah bz..jadual padat...lepas besday aku 15...16 aku dah kena terbang...

cukup meletihkan...bukan setakat letih badan..minda pun letih..terpaksa berdepan dgn mereka mereka yang buat aku sakit...geram jangan citer lah...macam seminggu ni...berdepan dgn minah sengal yg aku tak tahu sakit apa...bila semua hasil kerja aku...minah ni dgn muka tak malu boleh mengaku dia yang buat...tanpa rasa bersalah memandang aku tersenyum sinis...disebabkan aku ni belum meroyan nak buat hal depan org org besar..so diam jer lah...sampai aku rasa aku dah terlampau banyak diam sehingga ada yang boleh perlakukan aku sedemikian rupa...hinggakan satu ketika member aku boleh cakap.."erkk bukan semalam u ke yang bersengkang mata stay kat opis siapkan benda tu...pasal dia kata..dia buat ?"..aku hanya mampu tersenyum...aku jawab slow jer..."lantaklah..org dah giler kuasa...nak sangat sampai sanggup pijak kepala...muka tak malu mmg macam tu"...aku tak tahu apa perasaan org macam ni ...tak der perasaan ke dia...aku selalu kata aku ni zalim tak der perasaan...tapi betul kata kawan aku.." u ni sebenarnya lembut sangat..jiwa u halus..u tahu tak..." yup..aku baru perasan itu... tapi hakikatnya bila aku dah terlalu bosan...aku letih...sebelum ni aku selalu tengok drama kat tv...ada ke org mcm ni...boleh ke mcm tu...now aku sendiri berdepan dgn realiti ini...waduh dunia....tak per lah..rezeki aku tetap melimpah...walaupun orang buat aku macam ni...diam bukan bermakna aku mengalah...sampai satu ketika meletup jugak...cuma now aku penat..terlalu penat...

minggu depan besday aku...15 june...genap 6 tahun ma pergi...tahun lepas dapat gak hadiah dari dia....tahun ni ? ermmm.... walaupun lately ni aku sedikit bosan dgn apa yg terjadi..but jauh disudut hati masih mengharap sesuatu....

arriza : moga keajaiban itu datang...

Sunday, 24 May 2009

bonjour....



baru ni dapat perutusan dari perancis...sedikit terkejut..sebab aku tak mengharap apa apa...ada..ada..tak ada sudah..last aku terima berita tu januari...now dah may...so aku anggap tiada apa apa yg akan berlaku...tapi bila surat tu sampai jumaat baru ni..aku terkejut...4 bulan dah berlalu...aku tak tahu nak kongsi dgn siapa berita ni...tambah now byk yang material sangat...people judge you on what you have not on your genuine friendship...it must be hard for me...life is always full of challenges...ermm..mula aku nak merepek panjang panjang...tak per lah bagi aku tempoh untuk perutusan ni...akan ku pikir panjang...

arriza: apsal tiba tiba kuar lagu dato shake pulak ni...eehhehe...sebut perancis terus kuar tu sais je taime...tapi lagu ni mmg aku suka pun..tambah dato shake yg nyanyi...waduh...

Friday, 15 May 2009

failed lagi...

13 may besday arwah ma..tapi waktu tu aku tak bermaya nak luahkan apa apa...dapat panggilan dari abg ayyie mengingatkan aku mengenai harilahir ma..nak jer aku cakap...tak yah call...aku sentiasa ingat...bukan macam dia tu...

memang menjadi budaya dalam family aku..harilahir sentiasa dirai..setiap tahun kami akan meraikan harilahir....kalau tiada sambutan besar besaran..kami akan meraikan sesama keluarga...mesti ada jamuan makan besar...kalau time aku sekolah..satu class kawan akan datang...yang best dapat hadiah...bila dah dewasa...sambutan lebih kepada kaum keluarga sahaja...tapi hadiah mesti ada untuk diberi...cuma abang sulung aku yang kurang sikit dalam bab ni...dia selalu bertekak kata ini bukan budaya kita...puas arwah ma n baba terang kat dia..ma selalu sebut..kita bukan family yang besar..cuma ada 5 orang jer...dan setahun sekali untuk meraikan salah seorang tu..kalau itu bukan budaya mengapa tidak kita jadikan dia budaya family kita...abg sulung aku tetap boikot walaupun ma tetap buat makan besar bila tiba harilahir dia...dan dialah satu satunya abg yg jarang nak bagi aku hadiah bila besday aku...tapi yg aku ingat...hadiah untuk ma n baba dia tak penah lupa setiap tahun...harilahir adik adik dia jer yg dia tak malas sambut...tapi setiap tahun aku wish gak besday dia..sekadar ingatan..yang aku ingat pemberian terakhir dari abg sulung untuk aku ialah 5 buah buku kira kira 15 tahun yang lalu...ehehe...abg kedua aku...walaupun lately ni mcm ada jurang...tapi until now masih ada lagi ole ole buat aku....dan besday aku pun dia tak penah lupa wish...yerlah..mesti dia ingat..harilahir aku sama date dgn hari ma meninggal....

aku tahu..ma bangga dgn aku...masa hari pertama aku dapat gaji..aku hulurkan $500 kat ma..ma siap bagitahu jiran sebelah..."anak perempuan saya dapat gaji semalam..dia bagi saya 500...tak sia sia saya kandungkan dia "...masa aku terdengar perbualan ma tu....Allah jer yang tahu betapa bangganya aku waktu tu....malam tu pulak..ma bagitahu baba..aku bagi dia 500...dia nak belikan aku gelang kaki...3 hari selepas tu ..aku terima gelang kaki dari ma...tapi tak sampai 3 bulan aku pakai..gelang tu bolos masuk lubang jamban....ehehhe...aku tak bagitahu ma sampai sudah gelang tu masuk lubang jamban...aku kata malas pakai...setiap bulan aku hulur duit kat ma..ada jer barang yg ma belikan untuk aku...tapi aku ralat...semua wang yang aku bagi tu...ma masukkan dalam ASB aku...satu sen pun dia tak guna .... itulah...seorang ibu sentiasa pastikan masa depan anak dia...

dan diwaktu ini..bila aku termenung ingat semua ni...Allah jer yang tahu perasaan aku saat ni...tak der seorang pun yang dapat faham apa yang aku rasa...kenangan tu terlalu sukar untuk dipadam...teringat kata kata u jin kat ju sang dalam citer winter sonata...jika ari ni kita bisa berbual ..gelak ketawa dgn seseorang...tiba tiba keesokan harinya orang tu dah kaku...terus hilang dalam sekelip mata...kehilangan itu tak ada siapa yang dapat memahami jika dia tak rasa...

aku masih tak sihat sepenuhnya...tekak masih mual..lidah pahit...tapi Alhamdulillah badan dah terasa segar sedikit berbanding seminggu yang menyakitkan...tapi saat ni aku bosan...aku terasa kerinduan yang menyakitkan...aku rindu masa lampau...di campur dgn sekeliling aku yang memenatkan...hari ni aku cuba nak ketawa riang tapi semua tu tak mudah untuk didapati... aku ibarat kan diri aku berada di sebuah tempat yang tiada penghuni...yang ada di situ hanya aku dan bayang bayang aku...arghhh...sunyi sungguh...melihat bayang bayang sendiri adakalanya ibarat melihat sebuah kesunyian yang terlalu indah walaupun pahit untuk ditelan....yang pasti ia membosankan....

arriza : failed lagi ?

Saturday, 9 May 2009

arghhh....


Alhamdulillah...walaupun tak pulih sepenuhnya...tapi jauh lebih baik....tekak masih tak leh terima apa apa....cuma di saat ni....sana sini bercakap mengenai hari ibu....waktu ni aku terasa...betapa bosannya jadi aku....layan lagu ribaibaru ni...buat aku rasa nak terbang gi cari bunga sakura ke...kurihara ke...saat ni walau aku berada dikelilingi org ramai...tapi aku rasa macam nak gi lempang sorang sorang suruh diam....arghhhh....mmg bosan bila berada dlm situasi begini....

arriza :rindu kat semua...

Friday, 1 May 2009

worst..

tak pernah aku jatuh sakit seteruk ni untuk tahun ni...kali ni bermula dgn deman panas kemudian melarat...seminggu aku terlantar...tapi belum rasa nak mati...sebelum ni kalau aku sakit..aku rasa mcm ajal dh dekat...tapi kali ni tak rasa mcm tu pulak...cuma rasa bertapa lemahnya aku...terbaring kaku tanpa dapat melakukan apa apa...bila jadi mcm ni...aku terbayang...mcm ni agaknya arwah ma n baba rasa masa sakit dulu kan...sedangkan aku diuji sikit jer...pun dah terasa sakitnya....waktu ni tekak masih tk dpt menerima apa apa...dah seminggu perut aku kosong... hanya air jer yg boleh telan...ada insuran cover..dok hospital tahap hotel 5 bintang pun tk guna bila time mcm ni...huhuhuhu

arriza:get well soon...

Tuesday, 7 April 2009

harga sepasang kurung pahang...

aku beli kain tu kat euro moda semeter $120..x 4m = $480
aku beli linen sbb kain tu jarang...$45 x 4m = $180

kain tu terperap kat aku hampir 3 bulan..sbb aku malas nk hantar jahit..lagi pun aku ni jenis suka himpun byk byk..sekali hantar tempah 10..paling kurang 7..8...tu perangai aku...tapi kain yg aku beli kat euro moda ni..masa tu aku temankan bos aku cari kain untuk dia hadiahkan kt member dia..so dari aku tercanggak tunggu..aku pun menggatalkan diri beli..dan aku terberkenan kat satu kain ni..sebiji mcm corak sultanah pahang pakai masa function tahun lepas..sekali tengok terus aku terpikat..walaupun harga dia menyebabkan card credit citibank aku jadi mangsa...sepasang kain campur linen $660...tak masuk upah...so aku terbayang nak buat baju kurung pahang..letak labuci sikit..manik sikit...boleh pakai function bulan 6 ni..yg kebetulan jatuh pada harilahir aku...15 june...

nak dijadikan citer..ada akak sorang ni..asal jumpa aku asyik menanya bila aku nak hantar baju upah kat dia..akak lah yg jahit baju puan sri nun..akak lah yg jahit baju bini pengarah nun...akak lah yg jahit baju kerabat nun...aku pun dengar jer lah..dipendekkan cerita..aku pun nk try lah upah sepasang..so disebabkan cerita cerita dia yg gah menjahit baju org besar besar ni..aku pun hantar kain yg aku beli kat euro moda ni...aku kata...tak per lah..dia dah byk pengalaman menjahit so aku bg kain yg paling mahal ni...sepasang jer...aku pun jumpalah dia 2 minggu lepas untuk ambil ukuran semua..aku siap bgtahu nak design mcm mana...dia tengok pun dia kata ..oklah..kain ni mahal...akak dah biasa..jgn risau...nanti siap tengoklah...pas ni mesti ko cari akak utk jahit baju lain punya...dgn konpidennya dia bgtahu aku...

minggu lepas...dia sms aku..kata baju dah siap...upah $200 sbb linen n kain mahal katanya...aku pun suruhlah driver bos aku pegi ambil...dapat jer baju tu...aku rasa nak menjerit pun yer..nak menangis pun yer...labuci ke mana...manik ke mana...baju kurung pahang aku jadi kurung bangla ke kurung apa..aku pun tak tahu...dan yg buat aku sakit jiwa...boleh masuk 2 badan...mmglah..dia pakar jahit baju org besar...kat tangan..kaki badan habis dijahit mesin..tak jelunjur...leher aku suruh letak manik pun tak der..dia sms aku..tanya .." mcm mana.. ok tak?"...aku reply..."akak jahit baju saya ke..akak jahit baju mengandung untuk saya ?" dia balas..." knp...besar ke ?..meh hantar repair..."...disebabkan fedap..aku tak balas..aku diam jer...kawan aku bagi cadangan suruh alter kt jiran dia...aku pun bagilah kt member aku untuk alter...tambah labuci n manik...dan yg penting kecilkan...aku belum mengandung lagi untuk pakai baju tu...

tadi member aku bawa...kali ni aku puas hati...kemas jiran dia alter...ikut badan aku..labuci n manik pun cantik sangat...dia kata jiran dia cakap umpama jahit lain...tapi upah semua dgn manik labuci baru $150...aku sms kat kakak yg kononnya hebat sgt tu.." saya dh hantar alter kt org lain...baru 150 dgn manik penuh badan..labuci punyalah cantik..kakak ni bini polis jer pun..tak jahit baju org besar besar..." dia reply...." ler...kalau akak alter..free jer " pirahh..angin aku satu badan...

kesimpulannya aku dah serik..aku beli baju kt stone ari tu 2 pasang $500 punyalah cun...pas ni jgn harap aku nk beli kain mahal hantar tempah lagi...sebelum ni pun aku jarang beli kain..bos aku asal pegi mana mana..dia akan belikan aku kain...sebulan paling kurang 2 pasang kain dari bos aku...tapi tu ler...tergatal nk beli jugak...ni lah akibatnya...

480 kain
180 linen
200 upah mcm taik
150 alter
1010 HARGA SEPASANG KURUNG PAHANG !!!!!

mmg special baju yg akan aku pakai function yg kebetulan jatuh pada hari lahir aku nanti...$1010 tu...huhuhu...

arriza : dulu arwah ma jahit free jer...sebut lah nak fesyen mcm mana.....